Jump to content

Anschutz 1771 vs. Schultz & Larsen


gneis

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny rifle i 223. Riflen skal hovedsakelig brukes til jakt( rypejakt, toppjakt, rev og kanadagås) til jaktfelt og treningsskyting har jeg andre våpen. Valget står mellom Schultz & Larsen Legacy(med KKC) eller Anschutz 1771. Prismessig er disse riflene ganske like, skiller vell en 1000 lapp om jeg hugser riktig. Vektmessig er S&L ca 0,6kg lettere enn Anschutz(2,8 v.s. 3,4-3,5kg). En annen forskjell er avtrekket, direkte på Lecagy og trykkpunkt på Anschutz. Uansett hva jeg ender opp med blir det sikkert ikke feil men hva ville dere mer erfarne jegere og skyttere på kammeret ha valgt?

Edited by gneis
Link to comment
Share on other sites

  • gneis changed the title to Anschutz 1771 vs. Schultz & Larsen

@gneis

Jeg ville valgt Schultz & Larsen av 3 ting.

1. Det ene er avtrekket, som etter det jeg kan lese er justerbart trykkpunkt opp til 750 - 800 gram. Noe som er litt lite under toppjakt og vinterjakt på rype med hansker på. Det går sikkert an å skifte avtrekker på Anshutz, men billig er det ikke.

2. Det andre er stigningen som er 1-9, noe som stort sett begrenser kulevalget til rundt 70 grains. Dette er ingen stor sak, men Schultz & Larsen har stigning på 1-8.

3. Det tredje er vekten som er 0,6 kg lettere på Schultz & Larsen. Det betyr at du har 600 gram til kikkertsikte før den kommer opp i samme vekt som Anschuts. Dersom det ikke er picatinny skinne på Anschuttz, er det et 11 mm svalehalespor som du må feste kikkertmontasjen på. Det er heller ikke noen stor sak, da jeg har svalehalespor på min Anschutz i .22.

Begge riflene låser i enden på pipa, og har en glimrende presisjon.

gneis skrev (4 timer siden):

Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny rifle i 223. Riflen skal hovedsakelig brukes til jakt( rypejakt, toppjakt, rev og kanadagås) til jaktfelt og treningsskyting har jeg andre våpen. Valget står mellom Schultz & Larsen Legacy(med KKC) eller Anschutz 1771. Prismessig er disse riflene ganske like, skiller vell en 1000 lapp om jeg hugser riktig. Vektmessig er S&L ca 0,6kg lettere enn Anschutz(2,8 v.s. 3,4-3,5kg). En annen forskjell er avtrekket, direkte på Lecagy og trykkpunkt på Anschutz. Uansett hva jeg ender opp med blir det sikkert ikke feil men hva ville dere mer erfarne jegere og skyttere på kammeret ha valgt?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper ny Anschutz 1771 kommer den med picatinny-skinne.

Du kan også velge mellom 3 forskjellige avtrekk.

Jeg er såvidt i gang med å teste min 1771.

Jeg valgte trykkpunkt-avtrekk som er justert til ca 350 g og 51 cm pipe med M15x1 gjenger.

Den ser ut til å foretrekke tyngre kuler. 55 grs Norma jaktmatch får jeg ikke til å gå noe særlig. Da gikk det bedre med 73 grs ELD Match.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...