Jump to content

Bergara hmr lading 6,5 creedmoor


Amsfj

Recommended Posts

Hei 

har nettopp kjøpt en bergara b14 hmr i 6,5 creed og er veldig interessert i deres erfaringer med kuler. 
har norma n19, urp , 204 og vit n160 liggende.

av kuler har jeg 130 dl og 130 gt , 123 eld-m

samt noe ymse sierra.

 

noen spesielt ladning dere fikk til å gå bra? 
 

og hvilket diesett annbefaler dere? 
 

takk🥳

Edited by Amsfj
Link to comment
Share on other sites

  • Amsfj changed the title to Bergara hmr lading 6,5 creedmoor

Hei,

 

Hvilken pipelengde er det på din rifle ?

 

Jeg har en 2018 modell med 56cm pipe (19mm tykk ved munningen).

 

Det ser ut som Bergara nå har kun 61 og 66cm pipelengder (21mm tykkelse ved munning) på HMR i 6,5 creedmoor :

 

image.png.df314c5e23a88692ce199b3eec0f5166.png

 

Min rifle har vært veldig kresen på kuler, har kun fått den til å gå brukbart med 130 og 140 grains ELD-Match, 140 Sierra Match King, Lapua 136 Scenar-L. Alle har jeg måtte sette veldig langt ut i hylsa, patronlengde 72,5-73 mm som gjør at det blir for lange patroner til magasinet, så matet bare en og en i kammeret. Kortere patronlengde har ikke gitt så bra samlinger.

 

Har brukt Norma 204 og Vihavuori N-555 på de tyngre kulene ovenfor. Hastighet har vært lav, rundt 775-790 m/sek.

 

Nå sist ladet jeg 136 Scenar-L med 39,0 grains Norma 203B i Norma hylser, med C.O.L = 71,0 mm, lå rundt 810 m/sek i den korte 56 cm pipa. RWS 5333 magnum primer. Men samlingene ble ikke bra, rundt 3-4 cm samlinger på 100m.

 

100 grains Scenar går ikke bra, har prøvd N-140, N-150 oc C.O.L 68,5mm men samlinger ligger på 3-4cm på 100m.

 

123 Sierra Match King : ikke bra, 3-4 cm på 100m

120 Sierra Match King : ganske bra, 2cm på 100m

 

Fabrikk-ammo Norma Match 130 grains samler ikke bra, 840 m/sek og 4-5 cm samlinger på 100m.

 

Jeg har pusset pipa veldig godt mange ganger, brukt bronsebørste og rensemiddel etc. men det hjelper ingen ting.

 

Det som har fungert best er 140 Sierra Match King med C.O.L 72,5mm og 41-42 grains N-555 i Norma hylser. Bruker RWS 5333 LR magnum primere. Samlinger rundt 2cm på 100m.

 

Er du heldig har du ei pipe som er mindre kresen enn den jeg har. Jeg kommer til å bytte pipe nå til sommeren, det blir da ei 66cm lang pipe.

 

Jeg bruker et LEE die sett (90939), med en LEE Collett neck-sizer die. Stort sett bare neck-sizer jeg samt gløder hylsehalsene.

 

https://leeprecision.com/images/P/90694-02.jpg

Edited by Bergara-Man
rettelse
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg fikk nok ei børse med ei pipe som var kjei og litt håpløs ser det ut som.

Skulle egentlig ha byttet den for lenge siden, nå er vel både demper og pipe utskutt, så det blir skrapmetall snart.

 

Det er jo en tidlig versjon som var ganske rimelig når den kom i 2017-2018, men Bergara hadde en del problemer i starten med disse B14 riflene. Jeg kjøpte først 100 Lapua hylser med SR primer, men fikk veldig "hangfire" forsinkelse og flere patroner hvor primer hadde gått av, men kruttet (N-140) antente ikke  og var bare litt svidd og lå som klumper i bunnen av hylsa når jeg nappet ut kulene og tømte ut kruttet. Merkelig fenomen. Det fungerte med SR magnum primere, men jeg solgte de Lapua-hylsene og kjøpte Norma hylser i stedet. Nå har jo også Lapua LR primer hylser til Creedmoor.

 

Ellers er kolbe og avtrekk etc. bra, jeg satte dit en Triggertech avtrekker som er meget bra.

EGW Picatinny rail og en Hawke Sidewinder 6-24x56 half-Mil-Dot er kikkerten jeg har, funker bra.

 

Ja, du må nesten bare starte med ladetabellene fra produsentene, og se hvor du ender.

Piper er jo forskjellige, så jeg vil tro du kan få bra resultater.

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...