Jump to content

Krymp, temp og hastighet


Silentshot

Recommended Posts

Angående hastighet og temperatur.

 

Ladet opp en patron som jeg målte til 356 m/s. Målingen ble gjort rundt +1 grader. (Patronene og hagla var kald.)

 

Eksakt samme ladning ble lagd med en annen presse og ble målt til 400 m/s. Samme haglen ble brukt, men denne gangen var skuddet varmt når det ble avfyrt, tempraturen utendørs var derimot -7 grader...

Med denne andre pressa observerte jeg at bretten muligens ble bedre en på pressa mi (litt skarpere i kantene liksom). Begge pressene er av typen Mec 600jr, bare forskjellig årgang.

 

For ordens skyld legger jeg ved ladningen.

 

Hylse Nittedals Ultra T.S

Wad WAA12

Krutt 31 grains N340

Primer W209

Hagl 460 grains BB 4.5mm

6 punkts stjernebrett

 

Første måling: Hastighet 356 m/s, målt i +1 grader (kald hagle og skudd).

Etter prod. i annen presse: 400 m/s i -7 grader (varmt skudd og lunken hagle).

 

Noen som har gjort liknende erfaringer?

Hva mener dere kan ha gjort det store utslaget? Temperatur vs brett?

Link to comment
Share on other sites

Begge deler, men mest temperaturen. +1 er egentlig en kald temp. for hagle med så saktebrennende krutt som 340 i hagle. Siden patronen var varm, og haglen lunken har ikke de -7 påvirket i det hela tatt.

 

Jeg lader patroner som har maks. hastighet og forsvarlig trykk på ca. +5 og kaldere. De er til vinterbruk. De gangene jeg jakter rådyr med hagle tidligere(skjelden) bruker jeg noen andre.

 

Noe som er verdt å merke seg er at tyngre ladninger hjelper til med å få en fullstendig forbrenning på vinteren. Du kan si det sånn at du kan ha samme ladning med krutt til bruk tidligere på høsten, mens du øker haglvekten litt på vinteren og patronene har samme utgangshastighet. Dette krever trykkmåler med utvikling av ladedata. I det hele tatt er trykkmåler hagleladerens gode hjelper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT.

 

Når det gjelder bruk av WAA12 mellomladningen i hylser fra Fiocchi ( Nittedals ) så har denne for liten diameter på bunnkoppen til å tette helt for kruttet. På patroner som blir håndtert en del f.eks ligger i lomma å skrangler eller bæres i patronbelte så vil en del av kruttladningen lekke forbi bunnkoppen. Dette kruttet blir ikke tent når skuddet går og vil muligens påvirke hastigheten noe. Forskjellen på en Gualandi og en WAA12 er hele 1,2mm på bunndelen, Gualandi er størst og passer bra.

 

Finere krutt gir mer lekasje, på riktig grove kruttsorter er nok problemet mindre, N340 lekker.

Link to comment
Share on other sites

Det ante meg at det hadde med temp å gjøre. Får gjøre som HS, lade til sommer og vinterbruk.

En trykkmåler er nok et must for å gjøre det skikkelig. - Spesielt når man lader med alternativt krutt.

Jeg ser at denne PressureTrace koster litt. Noen som kjenner til et billig alternativ?

 

Dette med at krutt kunne lekke hadde jeg ikke tenkt på. Fersking som jeg er. :D

Men det er selvsagt slik med tanke på de forskjellige hylsenevariasjonene man kan velge mellom.

Får se nærmere på hylser og wads. :wink:

 

Takk begge to! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at denne PressureTrace koster litt. Noen som kjenner til et billig alternativ?

Pressuretrace er billigste alternativ i denne klassen. Er du interessert i haglelading (og annen lading for den sakens skyld) og ønsker å utvikle egne oppskrifter og i det hele tatt ha et begrep om hva som foregår, er det ingen vei utenom - da MÅ du måle trykk. Alternativet er å holde seg dønn til velprøvde oppskrifter og ikke vike fra disse.

Link to comment
Share on other sites

Pressuretrace er billigste alternativ i denne klassen. Er du interessert i haglelading (og annen lading for den sakens skyld) og ønsker å utvikle egne oppskrifter og i det hele tatt ha et begrep om hva som foregår, er det ingen vei utenom - da MÅ du måle trykk. Alternativet er å holde seg dønn til velprøvde oppskrifter og ikke vike fra disse.

Ante meg at det var et gunstig alternativ. :D

Jeg lader all amo til riflene selv og har såvidt begynt med hagleladning. Innen begge "grenene" ser jeg behovet for trykktesting. Spesielt for hagleladnig i og med at trykktegnene er få...

-Inntil den dagen man får invistert i eget testeutstyr, fins det noen som tar på seg denne jobben? NTNU, Sintef eller liknende? Neppe billig, men greit å vite. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...