Jump to content

Tips til optikk og handling av småting


ErlendS

Recommended Posts

Hei :) 

 

Etter flere år med mye rypejakt, gikk jeg nylig til innkjøp av rifle. 

 

Valget landet på en brukt Remington 700 i 308W, med Magpul Hunter stokk og et kortet og gjenget løp. 

 

I første omgang blir nok dette kun brukt på bane, og evt. på fjellet for litt lenger hold. 

 

Det er installert picatinny rail for montasje av kikkert, og deretter har jeg falt fullstedig ned i harehullet med tanke på valg av optikk...

 

Blir man så misfornøyd med f.eks. Vortex Crossfire ii som jeg ser mange mener? Greit nok at det er laget i østen, og at man kan få noe problemer på lengre sikt med slik, men for 2500,- ny, med god garanti så sliter jeg med å rettferdiggjøre 3-4-5x prisen for noe annet. 

 

VORTEX CROSSFIRE II 4-12X40 AO DEAD-HOLD BDC MOA f.eks har mye av det jeg tror jeg er ute etter. (Vortex Crossfire II 4-12x40 AO Dead-Hold BDC MOA | Jaktfall.no Din jaktbutikk på nett)

 

Eller burde man gå for en brukt (sikkert litt eldre) kikkert? F.eks; Leupold Vari-X III 3.5-10x40 AO | FINN.no

 

 

 

Jeg er godt vant med forum, og regner med at det er mange ulike synspunkt på hva man MÅ velge etc. 😆

 

 

Ser frem til svar, men håper jeg slipper å poppe popcorn.. ;) 

 

 

Erlend

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis budsjettet ditt er rundt 2500 kr kan du ikke forvente all verdens ytelser, verken med ny eller brukt optikk. Men så spørs det også hva du skal bruke rifla til. Er det hovedsakelig på banen og til småvilt (og ev. rein) på fjellet under gode lysforhold duger sikkert begge de nevnte kikkertsiktene i massevis. Skal du jakte (stor)vilt i skogsterreng og under varierende lysforhold, herunder skumring/mørke, ville jeg gått for brukt europeisk optikk (du skjønner sikkert hvilke merker jeg tenker på;)). Da bør du nok også opp i 50 mm objektiv (eller mer), og det vil være en stor fordel med lavere minsteforstørrelse. Siden jeg bare har en kikkert til hvert våpen har jeg endt opp med 2-12x50 som er greit kompromiss. Og siden mine øyne er godt voksne har alle lys-dot.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (9 minutter siden):

Hvis budsjettet ditt er rundt 2500 kr kan du ikke forvente all verdens ytelser, verken med ny eller brukt optikk. Men så spørs det også hva du skal bruke rifla til. Er det hovedsakelig på banen og til småvilt (og ev. rein) på fjellet under gode lysforhold duger sikkert begge de nevnte kikkertsiktene i massevis. Skal du jakte (stor)vilt i skogsterreng og under varierende lysforhold, herunder skumring/mørke, ville jeg gått for brukt europeisk optikk (du skjønner sikkert hvilke merker jeg tenker på;)). Da bør du nok også opp i 50 mm objektiv (eller mer), og det vil være en stor fordel med lavere minsteforstørrelse. Siden jeg bare har en kikkert til hvert våpen har jeg endt opp med 2-12x50 som er greit kompromiss. Og siden mine øyne er godt voksne har alle lys-dot.

 

Det er nok egentlig ikke budsjettet det står på, mer rettferdiggjøre kjøpet kontra andre alternativer :) Altså en kost/nytte vekting. 

 

Det med lavere minsteforstørring er jeg helt med på, egentlig også objektivstørrelse (selv om vekt tar av..)

 

Jeg tror nok det ikke det blir skogsjakt med det første. Bane og snaufjellet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...