Jump to content

Ettersøk; Sleppe hunden eller forfølge med hunden i langline?


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg har mest erfaring med å spore skada hjort med hunden i band. Eg har ved nokre tilfeller slept hunden laus og det har resultert i stålos og fall - seinast for få dager sia. Men dette har vore tilfeller der dyra har vore relativt hardt skada, men fortsatt relativt mobile. Dei har ikkje vore villige til å ta ut når dei får hunden etter seg, det har blitt stabil stålos etter maks 200 meter. 
 

Nokon som har erfaring med å sleppe hunden etter skada dyr som ikkje nødvendigvis er hardt skada? Til dømes eit dyr som har skade i fot, ryggtagg, streifskudd osv - vil desse dyra stå for hunden på samme måte som eit dyr som er vomskutt?

Link to comment
Share on other sites

Kommer også litt an på hvilket dyr og hvilken hund det er snakk om. Har selv erfaring med beagle og bayer på hjort. Beagelen driver de stort sett fra meg uansett, mens bayeren stopper dem. Har god erfaring med bayer på knekte føtter og ryggtagg. Med ett streifskudd er det vanskelig å stoppe dyret uansett, da dyret stort sett er oppegående og ikke særlig hemmet av såret.

Min hovedregel har blitt som følger:

Følger dyret med langline helt fram til jeg enten får "kontakt" med det og ser at dyret er skadd, eller at jeg har nok blod/beinbiter osv i sporet til å tro at dette er ett dyr hunden når igjen og får stoppet. Da slipper jeg. Dersom bayeren ikke når det igjen i løpet av 1 km eller 2 så kommer den tilbake, og jeg kan fortsette sporingen i langline. Dersom jeg slipper beagelen så kan jeg hente den i nabofylket 1 døgn seinere. Jeg slipper aldri hunden uten å være 100% sikker på at det er riktig dyr jeg følger, og at det er skadet.

 

Når det er sagt, så er det ingen selvfølge at man klarer å stoppe ett dyr med skudd i ryggtagg eller knekt fot selv om man slipper hunden. Dette er noen av de vanskeligste søkene man kan ha, og man må vurdere posting dersom terrenget tillater det. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...