Jump to content

Vektforskjell kort og lang remingtonkasse


fat_dog86

Recommended Posts

Tankene rundt lettvekter fortsetter, men som linksskytter er det langt bedre utvalg i stokker, og ikke minst tilgang på donorbørser med lang låskasse. Hva er egentlig vektforskjellen på ei kort kontra ei lang remingtonkasse? Jeg har ikke håndtert sammenlignbare børser med både kort og lang kasse, så jeg vet heller ikke hvor mye den ekstra totallengden utgjør med 47cm løp og demper?

 

Skal en først opp på lang kasse, så er det like greit å pakke nedi ei lang patron... Hvilke lange er kurrant i korte løp? Har kikket på 9,3x62, men den har jo horribel BC på lette for (kalibret) kuler...

Er jo glad i gode gamle seksogenhalven også, men den er jo strengt tatt juridisk i grenseland på storvilt, når løpet skal kappes så stutt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 med 250 grains kule.

 

Se norma.cc for kulebane. Den ligger riktignok inne med 760 meter i sekundet.

Og det stemmer vel nogenlunde når pipen er kort tenker jeg.

 

Sikte midt i fra 0-200 er ikke noe problemer med det kaliberet ...

Rekylen i lettvekter og en 9,3 derimot ...

 

Har sett endel remington kortkassa rifler/brukt billig til salgs.

Sjekk jaktogfriluft.no om de kan ha inne noe nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett mange, men ikke så mange av dem er i links at det gjør noe! Rekyl er ikke noe problem, børsa vil kun bli brukt med demper. Evt en pysetut etter hvert for å bruke i de deler av verden som enda ikke har innsett demperes fortreffenhet til jakt, og at kjeltringer får tak i det de vil ha uansett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...