Jump to content

Hunden har sluttet å apportere - hva nå!?


ko-stens

Recommended Posts

Akkurat passe frustrert, for "guttungen" (tre år gammel breton) vil plutselig ikke apportere lenger! Det gjelder både tørket rype og fersk/opptint rype. Han apporterer dummy påmontert vinger. Samtidig holder han rypa når jeg plasserer den i munnen på han, og han går også med den til jeg vil han skal slippe. Det er bare at han ikke vil hente den til meg. Han bare rygger unna og vil ikke. Godbiter hjelper heller ikke. Vi har trent på apport siden han var valp, og alt har gått etter boka. Derfor har jeg heller ikke vært på apportkurs og fått bevis på det. Det har jo ikke vært nødvendig.

 

Før kunne jeg gjemme rypa i skogen, og han ga seg ikke før han fant den, selv langt unna, og kom løpende for å avlevere i hånda mi. Perfekt, med andre ord. 

Hva i all verden har skjedd, mon tro? Det er en stund siden jeg har prøvd rype, siden jeg bare lånte og måtte levere tilbake (tok et år det da), men nå vil han altså ikke.

 

Det verste er at jeg skal på et par fuglehundprøver etter hvert, og jeg trodde alt var i skjønneste orden, siden han har apportert dummyen som bare det, og tørket fugl gikk like bra, men akk... Kan jo bare glemme premie slik det er nå, i hvert fall på skogsfuglprøve! Nå er det vanskelig med premie på prøver uansett, men det er jo kjedelig om alt går bra, helt til apporten... 

 

Har vurdert å gi opp prøver i høst, men siden jeg aldri har vært på noe slik før, kan jeg jo ta en som trening, om ikke annet! 

 

Det finnes sikkert ingen "quick fix" på det her på kort tid, men om noen har tips, slik at det med litt flaks kan fungere sånn noenlunde, sier jeg takk for det!

 

Så får jeg finne et apportkurs i rimelig nærhet... 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanskje tiden for ungdommelig lystapport er over? Eller kan det være noe annet med apport settingen som hunden har fått aversjon mot?

Hvis det er en årsak der,, så ville jeg løse den,, før en går igang med tvangsapport.  (feks har han en tannskade som iskald rype forverrer)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg fant løsningen! Det var dårlig rype, og den var såpass at han ikke ville ha noe annet i munnen heller. Masse trening med wienerpølsebiter og en skikkelig tørket rype jeg fikk låne gjorde susen! Da begynte han å apportere igjen. Tok det stegvis, og til slutt satt det godt. 
 

Gjorde et forsøk til med den jeg har tørket, men da ble det tilbakeslag, og nye pølsebiter måtte til. Så nå er den arkivert i søpla… Fikk fatt i to «profftørkede», så nå er det å sette i gang med mer trening og oftere. Han er ikke overivrig, men vi får det til.

 

Krisen er i hvert fall avverget slik det ser ut nå😊

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...