Jump to content

Accurate 5744 alternativer?


TMB

Recommended Posts

Hadde en samtale med en bekjent "over there". Han prater så varmt om accurate 5744 i store rifle hylser. Finnes det noe tilsvarende her på berget det går ann å bruke? 
skal primært brukes i 45-90 hylser med 405 og 535grain kule. 
 

noen som har erfaringer med det kruttet? 

Link to comment
Share on other sites

Accurate er en distributør, og ikke en produsent, av krutt. De har skiftet leverandører flere ganger. «5744» har en broket forhistorie;

 

Den første lot’en var et militært overskuddskrutt, som var involvert under utviklingen som kuliminerte i 5,56x45. Mike Venturino brukte angivelig (og lovpriste) dette kruttet under utviklingen av Lyman «cast Bullet Handbook».

 

Siden har «5744» vært produsert i Sør-Afrika, Israel, Belgia, Tsjekkia... og nå Canada, tror jeg?

 

Den tjekkiske produsenten (Lovex) sin versjon, heter D060. Jeg tror ingen importerer Lovex til Norge lenger, men Brownells kan muligens ha noen flasker igjen. Dette er et fint krutt til reduksjonsladninger, men jeg har bare brukt det i flaskehals- hylser.

 

N110 er et utmerket alternativ, som er vesentlig enklere for oss her på berget å skaffe. I 30-06 ligger ladevektene mine ca 10-15% lavere enn D060. N110 fungerer perfekt uten romoppfyllende midler i hylsa.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt D060 ein god del i 45/70. Som nevnt av @spindrift er det mange ladningar med dette kruttet (5744) i Lyman si ladebok. Er nok og ladningar for 45/90 vil eg tru. 

 

Ikkje dum denne digitale Kindle-versjonen av Lyman si ladebok... Ser at i 45/70 er det oppgitt data for N130 for både blykuler og "vanlege" kuler. Kanskje det og kan vere eit alternativ?

 

Kva børse er det du har?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...