Jump to content

Accurate 8700


Per-S

Recommended Posts

Jeg har noen bokser med Accurate 8700, her i vår syntes jeg det luktet som om kruttet var nær slutten på levetiden. Jeg tok en prøve og fikk noen av mine tidligere kolleger til å kjøre en standard stabilisatoranalyse. Resultatet er at mitt krutt har såpass redusert stabilisatorinnhold at det ikke er forsvarlig å lagre det særlig mye lengre. Kruttet er ballistisk stabilt, men bør brukes opp raskt. Kruttet er av de partiene som er pakket i Norma merkete plastflasker.

For de som har dette kruttet så vil det være lurt å bruke det raskt, og det vil hjelpe på levetiden å oppbevare det kaldt, f eks kjøleskap.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å forklare, men lukten kommer av at nitrogenoksid spaltes av fra nitrocellulosen og det gir en skarp ammoniakklignende lukt. Da blir ofte løsemiddellukten mindre fremtredende.

Krutt som lukter rart bør brukes raskt, men ofte vil ballistisk ytelse bli dårlig før det blir kjemisk ustabilt. Generellt er kulekrutt mindre stabile enn andre typer krutt. Det mest stabile er ballistitt som ofte har en levetid på langt over 50 år. En del krigsprodusert nitrocellulose artillerikrutt var kjemisk stabilt over 50 år. Men det er viktig å innse at fasit finnes kun ved analyse v kruttet, og det finnes få laboratorier som kan kjøre slike analyser.

Edited by Per-S
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...