Jump to content

Jakte fugl med utrent springer


oyskin

Recommended Posts

Har mulighet til å låne springer spaniel en til jakta i år, men den er ikke brukt på jakt før. Vi hadde springer når jeg var liten, og den så da ut til å gjøre det den skulle av seg selv, altså løpe runder rundt jegeren uten å gå for langt unna. Men er det dumt å ta med en utrent hund, som jeg ikke kjenner spesielt godt, på jakt, vil den skape mer trøbbel enn nytte eller er disse rasene såpass fulle av jaktinstinkter at det burde kunne gå bra? Tipper jeg kan glemme apport, og får håpe den ikke løper og hopper etter viltet, men hvis den støkker opp fugl på skuddhold så er det jo til hjelp. 

 

Noen tanker om dette? 

Link to comment
Share on other sites

Eg ville forvisse meg om at den er sauerein,du  får trøbbel hvis det beiter sau i jaktområdet og hunden ikkje er sauerein. Du bør og sjekke ut om den er lydig og at den vil lye deg. Er dette på plass er det duka for at det kan bli ein positiv opplevelse.

Edited by brisen
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker hvor mye har du å tape på å prøve? Jakter du ei uke i året å reiser bort og betaler mye, da ville jeg latt den være hjemme. Er det snakk om å prøve den på en av mange turer, kan du jo oppdage en fantastisk jaktkompis. Sjansen er rimelig stor for at den ødelegger mer enn den skaper, men har du sjans så prøv!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...