Jump to content

Knivskaft av nedgravd bjørk


Jesper975

Recommended Posts

Har aldri hørt om noe slikt med bjørk, og har ikke prøvd det. Slik som forråtnelsesprosessen til bjørk er, spesielt i fuktig klima og uten å avbarkes først, så har jeg mine tvil - selv om at det er i myr. Kanskje har man tenkt på surnet bjørk, men det trenger du ikke grave ned i myr for å lage.
Myreik er derimot et velkjent begrep og kan være fine emner - den bør ha ligget i myra iallfall en 1000 års tid, helst mer (så du bør ha tålmodighet og god tid...), for å gi et fint resultat. Fikk en plankebit med myreik fra en dansk myr av brodern for noen år tilbake. Den var C-14 datert til å være ca 5300 år gammel.
Myeeik er alt fra mørk brun til helt svart i fargen - desto eldre desto mørkere (svart) er fargen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt nytt for meg. Har akkurat startet med å lage egne knivskaft emner. Å har litt forskjellige ting jeg vill prøve. Kanskje ikke så bra med bjørk, men furua har jo litt kvae så den råtner sikkert ikke så fort, men egner seg nok ikke til skaft emne.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke veldig peiling.. Umiddelbart tror jeg at det i utgangspunktet er omtrent samme prosessen. Men det vil likevel være en forskjell på saltvann, rent ferskvann og myrvann. I myr er det i tillegg til garvesyre i selve treet, også garvesyre i vannet. At eik blir til myreik er et resultat av de kjemiske prosessene som foregår i kombinasjonen av organisk materiale, oksygenfattig vann, garvesyre, mineralske salter, temperatur og laaang tid.
Myreik har vært ettertraktet som materiale til møbler og mye annet i mange år (avhengig av moten..), og for å spare penger på dyrt materiale begynte mange møbelprodusenter å syrebeise eik for å oppnå samme fargeresultat. Garvesyren i eika reagerer med syren og gir samme fargespekter som myreik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...