Jump to content

Mauser 98K overtagelse/kjøp hjelp


Fishy

Recommended Posts

Hei, en bekjent av meg skal få sin Mauser 98K plombert som han overtok fra sin avdøde far. Han har ikke dokumentasjon for å beholde våpenet. 

 

Jeg har jegerprøven og ønsker å overta riflen. Hvordan er søknadsprosessen for at jeg skal kunne overta våpenet? 

 

1) Er det slik at arving kan skriver under på salgskontrakt hvis det er han som fremgår på skifteattesten?

 

2) Enn hvis riflen fortsatt er registrert på hans avdøde far? Slik jeg forsto det, så må jeg søke om tillatelse fra politiet i skriftlig format og vedlegge fullmakt og skifteattest. Hvordan går jeg fram for å få fullmakt og skifteattest? 

 

Takk for svar! 😀

Edited by Fishy
Link to comment
Share on other sites

  • Fishy changed the title to Mauser 98K overtagelse/kjøp hjelp
vavlo skrev (27 minutter siden):

Du trenger en godkjent ervervstillatelse. Påfør spesifikt våpen på søknad. Skifteattest og evt. fullmakt er det opp til selger å ordne. Fullmektig undertegner som selger på vegne av dødsbo. 

 

Så hvis jeg forstår deg riktig skal jeg søke skriftlig til politiet og oppgi all våpen informasjon på søknaden? 

 

Jeg har allerede søkt om våpen med 30.06. Vil dette holde med tanke på at arving selger meg våpenet? 

Edited by Fishy
Link to comment
Share on other sites

Har nok blitt gretten gammel gubbe jeg også slik som mange andre her inne. Men kunne du ikke bare fortsatt i den første tråden din? Eller likte du ikke svaret der og tenkte om du spurte en gang til så fikk du annet svar som passet deg bedre?

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (7 timer siden):

Har nok blitt gretten gammel gubbe jeg også slik som mange andre her inne. Men kunne du ikke bare fortsatt i den første tråden din? Eller likte du ikke svaret der og tenkte om du spurte en gang til så fikk du annet svar som passet deg bedre?

 

 

Ja, jeg burde kanskje ha fortsatte i den forrige tråden 😳 Lurte egentlig bare på om prosessen ble annerledes hvis våpenet fortsatt stod på den avdøde personen 

Edited by Fishy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...