Jump to content

To ladespørsmål. Om 6,5x55 og 6XC


nhd

Recommended Posts

1. Jeg lader vanligvis 6,5 med N19 og Diamondline 130 grain. Har vansker med å få tak i N19. Forutsatt at jeg ut fra tabell på boksen regner meg frem til lik V0, hva kan jeg forvente av endringer om jeg bruker N11, N4 eller N15?

 

2. Jeg lader 6XC  105 grain Berger med N11 - 36,7 grain. Skal skyte på 200 m med 10er på 6,7 cm (simulert ISSF 300m). Hvor store avvik fra 36,7 grain kan jeg akseptere? Til nå har jeg brukt +/- o,2 grain. Er det for mye? Evt kan jeg akseptere mer?

Link to comment
Share on other sites

To veldig morsomme spørsmål.

 

1. Det kommer an på hvilken V0 du sikter deg inn på ettersom effektene blir litt forskjellige avhengig av om du sikter deg inn på en V0 i nedre sjikt (ca. 800 m/s) eller i øvre sjikt (ca. 900 m/s).

Generelt kan vi si at brennhastigheten på de ulike kruttypene går fra hurtig til langsom i denne rekkefølgen: N11 -> N19 -> N4 -> N15. Det er også verdt å nevne at brennhastigheten på N19 og N4 er relativt lik, men N19 har en del høyere energiinnhold.

 

La oss takle problemstillingen med to ulike scenarier:

Target V0 ca, 800:

N11: Du klarer deg med en mindre mengde krutt som gjør at du også får ladet flere patroner for samme mengde krutt. Dette skal i teorien også gi noe mindre rekyl, men usikkert på om det er merkbart i praksis. Mindre krutt gir selvsagt lavere hylsefylling som kan påvirke jevnheten på forbrenningen og presisjon, men burde ikke være et stort problem.

N4: Svært liten forskjell.

N15: Du må bruke mer krutt som gjør at du får ladet færre patroner for samme mengde krutt. Dette skal i teorien også gi noe mer rekyl, men usikkert på om det er merkbart i praksis. Den lave brennhastigheten på N15 gjør også at du sannsynligvis vil blåse en god del uforbrent krutt ut av munningen, dette kan gi en mindre jevn forbrenning og påvirke presisjon, men burde ikke være et stort problem.

 

Target V0 ca, 900:

N11: Igjen klarer du deg med mindre krutt per patron, men det er ikke sikkert du vil oppnå samme fart før du overskrider makstrykket for 6.5x55.

N4: Du må sannsynligvis bruke noe mer krutt , men det er ikke sikkert du vil oppnå samme fart før du overskrider makstrykket for 6.5x55.

N15: Hylsa blir stappfull, og du må kanskje komprimere ladningen noe. Dette vil sannsynligvis også slite mer på pipa di, og skal i teorien gi noe mer rekyl.

 

2. Isolert sett skal 36.7 gr N11 +/- 0.2 gr teoretisk gi en V0 ES på ca. 9 m/s. Du skriver ikke hvilken 105 gr kule du bruker (Berger har tre ulike 6 mm matchkuler i 105 gr), men forutsatt at du bruker Berger 105 gr VLD så vil det, etter mine beregninger, resultere i en høydespredning (C-C) i skiva på 200 m på ca. 16.7 mm. Forutsatt 8 mm tolk så vil det holde til 10.8 eller bedre på den skiva du skal skyte på.

 

Når det er sagt så vil det likevel være andre faktorer som kan gi større utslag, slik at resultatet blir noe annerledes i praksis.

 

Lykke til med lading og konkurranser.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@Biskopen Tusen takk for svar :-) Det er fantastisk at vi har slike superkompetente her på Kammeret.

 

1. Target V0 er ca 800. Da ser jeg at det var et godt valg da jeg valgte N4 fremfor N15.

 

2. Jeg har to typer kuler fra Berger. a) BT target (i gul plasteske) og b) en som kommer i Normaeske, har moly, men som sannsynligvis er tilvirket av Berger (står på etiketten). Jeg blander dem selvsagt ikke.

Betryggende at det holder til 10,8. Da er det kun opp til meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...