Jump to content

308 - endring i ladedata fra Vihtavuori


sako75

Recommended Posts

Hadde vært nyttig med innspill. Har ladet 308 i flere år og funnet meg en godlading som funker til både 180 og 165 grs kuler. Bruker N140 krutt i 43 grs mengde. Godt under maxladning da jeg begynte. 
 

Nå ser jeg i den oppdaterte appen at jeg nå beveger meg over Max med den ladningen… What to do? 
 

En annen ting. Blir det for tøft med denne godladningen til Barnes TTSX i 150 grs og Sako 162 grs powerblade? Lyst å prøve meg med noe blyfritt i år. 
 

Kan legge til at jeg jakter rådyr, hjort og elg. Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Du er vel i toppen med 43 grs i dei to kulevektene. Men om du har brukt desse ladningane i fleire år og ikkje hatt nokre trykktegn (og du veit kva du skal sjå etter når det gjeld trykktegn) så hadde ikkje eg tenkt så mykje over det. Dette er min meining, og kun det; ei meining :-)

 

No er det vel ofte forskjellar i ladningar for konvensjonelle kuler og homogene kuler i samme kulevekt. Ser Vihtavouri oppgir 42,7 grs N140 som maksvekt for 150 grs TTSX og 40,4 grs for 162 grs Sako Blade (er dette samme kule som PowerBlade?). Eg ville ikkje ha hoppa rett på godladninga di på 43 grs når det gjeld desse kulene. 2,6 grs er veldig stor forskjell når du opererer i toppen av ladeskalane!! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enig ift de homogene kulene. Der må jeg finne noe som passer for dem. Et av poengene mine er at jeg ikke var i toppen av ladestigen, men nærmere midten, da jeg begynte med 43grs for noen år siden… Ikke fått trykktegn som jeg har funnet. 

Link to comment
Share on other sites

Ser dagens Vv-tabeller opererer med maks 44,1 grs N140 for 180 grs Hornady SP og 41,1 grs for Oryx i samme vekt. 180 grs kuler er tunge for .308W så her ville jeg heller valgt N550. Ellers ser jeg Ladeboken utgave 8 sier maks 46 grs N150 (komprimert ladning) og maks 48 grs (K) N550 for 150 grs TSX. Kanskje en idé å bytte krutt for alle kulene, slik at du reduserer faren for overladninger? For øvrig, det er ikke alt i Vvs ladetabeller som gir like god mening, men jeg ville vært på vakt med N140 og tunge/homogene kuler i nevnte vektklasser.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Noen med anbefalinger til ladning med disse kulene? Sitter på litt 140 krutt, men er selvfølgelig åpen for andre varianter. Eventuelt ladninger til Hornady GMX 150 grs som jeg har veldig lyst til å teste framover. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...