Jump to content

Prosjekt Sako L579


Sharpshooter

Recommended Posts

Har i lengre tid vurdert å bygge om min Sako L579 Carabin i 243 Win til noe mere egnet til skyting og jakt på litt lengre hold.

Nå er den for lett og med en stokk som er dårlig egnet for oppgaven.

Salgsiden her og Finn.no har vært sjekket i lengre tid for stokker som har passet for prosjektet. Men ettersom ingenting dukket opp, så ble det til at jeg lager stokken selv av et emne jeg hadde liggende. Tanken er noe ala MCM A5, men tiden vil vise hvor jeg ender :-)

 

Her er noen bilder av stokken (mye jobb igjen ja)

 

Stokken grovsaget så jeg kan starte jobben med å legge inn låskassa

normal_DSC00020.JPG

 

Fresinga har startet

normal_DSC00021.JPG

 

Låskassa prøvemontert

normal_DSC00026.JPG

 

Grov formet stokken litt mere. Skal senke kolbekammen litt til og evnt korte inn pistolgrepet litt

 

normal_DSC00029.JPG

 

Da er stokken foreløpig ferdig, lakkerte den sort nå sånn at jeg fikk prøvd rifla. På sikt skal stokken pusses ned og lakkeres i ............. ;-)

 

normal_DSC00285.JPG

 

Rifla passer med mye bedre nå enn med den gamle stokken. Rekyl opptaket er betydelig bedre med mindre munnings vipp slik at det er lettere å se *innslaget* Dette har sikkert sammenheng med at vekta har godt opp pga den litt tyngre stokken. Løpet er orginalt enda.

 

Hadde igjen tre skudd fra tidligere som måtte prøves, om ikke annet for å se at rifla er på skiva. Kikkertsiktet har vært demontert og låskasse ut og inn av stokk. Ikke skrudd noe på siktet

 

Her er 1. skudd med 80 grs Sierra SBT Blitz. 8) Flaks var det helt sikkert, men det gjorde godt for mavefølelsen :-)

 

normal_DSC00288.JPG

 

Og her er 2 skudd med Lapua Scenar 90 grs (20 mm)

 

normal_DSC00289.JPG

 

Endelig føler jeg rifla passer meg :-) :-)

Skal bli spennende og få prøvd rifla litt mere med de to ladningene, og få jaktet litt med den.

 

Etterhvert skal det inn et 27,5" langt Sako løp i 243 Win. 21 mm i munningen og med 1/10" stigning

1/8" hadde vært best, men ettersom dette var tilgjengelig nå, så får det bli neste gang.

Lengden er jeg litt usikker på, ettersom tanken for å Kamre om løpet til 6 mmBR eller 6 XC ikke er fremed.

Løpet skal gjenges for demper

 

Valg av kikkertsikte står mellom Bushnell 3200 10x40 mildot, Leupold 6,5-20x40 Varmint eller Falcon 4,5-18x56 av den enkle grunn at det er disse jeg har liggende.

 

Da er *picatinney* skinne tilpasset.

Setter ** rundt fordi det ble en gammel Landrø Skinne til Sauer'n som ble tilpasset.

Dette av den enkle grunn at jeg hadde en liggende å støve, og at det passet lommeboka best :-)

 

Her ligger skinna klar til å freses plan med 20 Moa Vinkel

 

normal_GetAttachment.jpg

 

Og her er skinna ferdig freset.

 

normal_GetAttachment1.jpg

 

Her blir hullene forsenket

 

normal_GetAttachment2.jpg

 

Låskassa var boret tidligere for Buhler montasje, så det gjorde jobben enklere med tanke på å montere skinna.

Hadde jeg fått lagd skinna fra bunn av så hadde den blitt litt bredere i bunn slik at den gikk ned på hver side av orginal sporet på låskassa. Nå ble den liggende oppå sporet, men greit nok for meg.

 

Her er et bilde av skinna montert

 

DSC00382.JPG

 

Ikke se på montasjen, den skal skiftet ut når lommeboka er litt rundere i formen 8)

 

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

heisan har einn s 491 kasse lurer pø om det er mulig og oppdrive orginal løp i passende kaliber frå sako?

:?:

 

Hvorfor vil du ha originalløp?

 

Sako selger ikke løp uten at de selv får montert det. Så da må du nok desverre sende kassa di til Finnland.

 

 

ettersom vi allerede er på et sidespor

 

Lenge siden dem begynte med den praksisen?

 

Min Morfar som var børsemaker brukte mye Sakoløp, både til Krager og andre rifler.

Har som nevnt over et Sakoløp i 243 liggende, i tilegg til et Sakoløp i min S&L M65DL

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...