Jump to content

Vridning på Sauer 202 forskjefte (links) - finne ny stokk?


dagfinn

Recommended Posts

Hei,

 

har fått et problem med saueren min nå, har en 202 Classic Links med 47 cm løp, demper og tofot.

 

Det som har skjedd er at forskjeftet har begynt å vri seg (se bilde), noe som resulterer i kontakt mellom løp og stokk. Hva som skylder det vet jeg ikke, men det kan være at stokken har blitt tørr/våt, eller kanskje at tofoten og demperen kan ha hatt noe å si i saken. Siden det ikke er mye treverk å ta av med tanke på utfresing spørs det om det blir ny(tt) stokk/forskjefte. Noen som har opplevd lignende?

 

Om jeg skal ha komplett stokk eller bare forskjefte har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Jeg gir beng i utseende, så sliksett trenger jeg bare forskjefte. Men spørsmålet er hvor mye mer det koster for en hel stokk, kontra bare forskjefte.

 

Tenkte først på KKC-stokk, men såvidt jeg vet lages de ikke i links for Sauer 202?

 

Original jaktmatchstokk har mer treverk å frese i, så dette er en mulighet, men den koster skjorta av en stakkar.

 

Så fikk jeg vite at tyristubben produserer stokker/forskjefter på bestilling. Så et jaktmatch-lignende forskjefte hos Jaktpartner Gjøvik, produsert av tyristubben, og det virka ikke så hakkende gærnt. Dette er en reell mulighet. Etter hva jeg har hørt er prisen avhengi av trekvaliteten, også kommer produksjonen i tillegg. Så om noen vet sånn sirkus hvor mye de tar for produksjonen av et slik forskjefte, evt hele stokken?

 

Er det evt. noen andre muligheter? Andre typer stokker, synt osv? Noe å gjøre med stokken som sitter på nå?

 

 

84.jpeg

Link to comment
Share on other sites

fatter hadde samme problemet i sommer. var vill spredning over hele skiven. feilen hans var at han hadde skrudd til for hardt og da legger forskjeftet fort inntil løpet. er ikke helt sikker men mener at han tok av litt og.

 

ser det på min egen og at jeg må være nøye med hvor hardt jeg skrur til forksjeftet. eller så legger det seg på og.

 

så mitt tips, følg Sauer 202 Classic sitt råd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk med papirlapp eller en pusselapp at det er klaring helt inn til låskassa. På min løsna braketten som holder umbrakoskruen i forsjeftet slik at den kom i kontakt med løpet når jeg skrudde til. Resulterte i at hele sjeftet kom i kontakt med løpet, men også braketten. Så det da det ble to små merker i løpet som følge av at den lå på løpet og slet litt i blåneringa for hvert skudd (jeg har riktignok ikke originalt forsjefte, men festeskruen og braketten er helt lik).

 

Fikk satt det hele på plass igjen og er nå veldig forsiktig og dobbeltsjekker med pusselapp med litt olje på hver gang jeg har demontert.

Link to comment
Share on other sites

Da er problemet løst, og det stemte det Sauer 202 Classic sa. Jeg justerte litt på skruen i forskjeftet og det virker som den nærmest er en justeringsskrue for høyre/ventstrejustering av forskjeftet. Kunne hvert fall vri forskjeftet begge veier bare med å skru på skruen.

 

Takker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...