Jump to content

Mindre rekyl i 9mm


Bäke

Recommended Posts

Jeg har skaffet meg en av de små Glockene i 9mm. Den spreller en del når jeg skyter de vanlige ladningene mine som skal holde faktor i militærpistol, så jeg vil lade noe som gir mindre rekyl.

Jeg hadde bare tenkt å putte mindre krutt i hylsa, men så kom jeg på at det kanskje er er bedre ide å bruke en lettete kule også.

 

Nå bruker jeg Frontiers 124 grs kuler med rund nese. Frontier lager også samme type kule i 115 grs.

Er det enklere å få ned rekylen med lettere kule? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet 115 gr kuler med 3,9 gr N320. De gir mild rekyl og veksler min G19 helt fint. Hastigheten har jeg målt til 990 fps, så det holder jo ingen faktor. Jeg bruker den til spesialfelt. Hvis den skal holde faktor tror jeg ikke du blir kvitt rekylen.

 

Vet ikke om det er så stor forskjell på 115 gr ladd til faktor kontra 124 gr ladd til faktor. Der vil vel den tyngre kula ha en liten teoretisk fordel.

Link to comment
Share on other sites

Da er nok 115 gr kuler med en svak ladning N320 bak noe av det som gir minst rekyl, og fortsatt veksler, som jeg har prøvd i hvert fall.

 

Og det er vesentlig merkbar forskjell fra fabrikkammo, så absolutt verdt bryet.

 

N310 tør jeg ikke bruke i 9mm.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Veien å gå for å oppnå faktor til mil felt med mer behagelig rekyl, er tunge kuler med mindre krutt.

Jeg er operert for atrose i begge hender, og 60 skudd 9mm 115 gn er ikke særlig behagelig. Så jeg benytter en såkalt "geezer load", 148 gn belagte blykuler og 3,3 gn N320. Kompisen i klubben forsøkte med mitt våpen, og uttalte "de der holder aldri i verden faktor!" Fram med kronografen, faktor 130+. Men dette er med 6" løp. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Frontier kuler, de er vel også belagte bkykuler. Jeg kan jo forsøke 147 grains istedet for 124 grains som jeg har nå.

 

Nå vil jeg helst slippe enda en kruttype og holde meg til vv N340 til 9mm.

 

Jeg ser ikke noe ladedata for frontierkula hos VV, men de har data for RN Heavy Plate fra X-treme Bullets. 3,8 - 4,5 grains grains med N340.

 

Noen som vet om data for RN Heavy Plate kan være et utgsngspunkt for frontierkula?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...