Jump to content

Typisk rådyr skog?


flens

Recommended Posts

Kommer litt an på hvor i landet du befinner deg. Ser her i kyststrøkene ved Arendal er det eikeskog som er det gjeveste men litt lenger inn i landet er det rådyr i all slags skog.Kommer også an på hvor langt på året det er. I bukkejakta og i begynnelsen av ordinær rådyrjakt treffer vi på rådyr andre plasser i terrenget enn vi gjør oppunder jul

Link to comment
Share on other sites

det er på jæren... har en skog hvor det va mye rådyr før, men det har bare godt nedover. å når er det skuffende lite dyr i område.. skogen har blitt sinnsykt tett så det er nesten ikke rå å gå i den.. lurte litt på åm det var derfor i en kombinasjon med reven.. eller åm det bare er sånn :)

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke det kommer av for tett skog .Skjul er svært attraktivt for rådyr. Det viktigste for å ha store rådyrbetander er dyrka mark og det har du nok av der du kommer fra. Se bare nedover i Europa ,men også England/Skottland. I Skottland har de mye av det terrenget du beskriver selv om det stort sett er mye mere kupert.Plantefelter med gran som er så tett som jungel. I Polen som jeg har mest erfaring fra er det helt eventyrlige rådyrbestander, du tror det ikke før du har vært der. Enorme jorder men også mye skog i mellom.

Reven har klart mye å si men også slåmaskiner og forhøstere "spiser" mye rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Om skogen er blitt tett så kan det jo være at du ikke ser alle.

Prøv å lag en viltåker. Er det mat og skjul så er det potensiale. Dessuten er det jo ett spørsmål om forvaltning. Rådyrjakt blir bare mere og mere populært og avskytningen øker. Kanskje nabo gårdene også er begynt å jakte?

Link to comment
Share on other sites

Det klassiske rådyrterrenget er blandingsskog i kombinasjon med kulturlandskap.Skogen blir neppe for tett :wink: .Så et fint program på Nrk/nett :arrow: En rev etter rådyr.Der ser du litt fakta om hvor flink rådyrjeger reven er :( .Har selv sett rev ta voksen rågeit på vinterstid, jakt rev så mye du kan :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Her nord trives rådyra i gode bestander i en variasjon av granskog, småskog, innmark og utmark, der utmarka (lyngheier og myrdrag) er dominerende. Kan være ganske så åpent terreng bare det er noen skogholt og kratt innimellom. Har flere eksempler på at rådyra bare ligger bak en busk i ellers nesten åpent terreng.

 

At skogen kan være tett og rådyra likevel trives kan jeg og flere med meg skrive under på! De beryktede feltene med sitkagran her ute gjør det umulig for en mann å komme en meter inn i skogen, tuller ikke engang! Mens rådyrene spaserer eller løper rett inn. De er jo nokså strihåret i pelsen og bra beskyttet mot skarpe kvister.

 

At det er blitt færre dyr i ditt distrikt kan jo være en kombinasjon av jakt, predasjon, sykdom, matmangel.

Link to comment
Share on other sites

I terrenget mitt er det to steder det nesten alltid er rådyr. De to stedene er vidt forskjellige.

 

Det første stedet er på en furumo med oversikt ned mot et lite hogstfelt. Der ligger dyra om dagen.

 

Det andre, er i den tetteste blandingsskogen som er å finne på mitt terreng. Kanskje bare 20-30 mål stort. Det er skjelden det ikke står dyr der. Problemet er at dette er helt ned mot bygda, og at losene stort sett drar over jordene og over på naboterrenget..

Link to comment
Share on other sites

Reven gjør nok større innhogg enn man tror. Skyt rev så tenker jeg rådyrbestanden tar seg opp.

Her har "lykke" truffet spikeren igjen,skyt rev folkens så vokser rådyrbestanden, vi har hatt rådyr på øya vår i 25 år, bestanden har vært på et minimum i alle år, de tre siste åra har vi jakta rev systematisk og i år åpna de for rådyrjakt :D Nå var jeg så heldig å få felle det første rådyret under ordinær jakt og har hatt den gleden å ha hatt los på flere rådyrfamilier så at det nytter å skyte rev kan jeg skrive under på :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...