Jump to content

Zeiss V8 4,8-35x60


hunter boy

Recommended Posts

Jeg vurderer denne kikkerten til posteringsjakt og litt langholdskyting på blink. Men jeg har allerede zeiss sin 6-24x72 til den bruken. Problematikken på denne er at den har vesentlig mindre høydejustering, større senterdott og selvsagt større objektiv. Med picatinnyskinna jeg har kommer jeg ut til 400m. Tor ikke jeg får byttet denne til en med mere tilt heller, har ca et tynt ark klaring mellom objektiv og løp med montasjen jeg har nå. Og høyere montasje vil jeg ikke ha.

 

Jeg ser fordelen med V8 sin lysprikk og at de nå kommer med 34mm mellomrør samt et litt smekrere design en den gamle Victory’en min.

 

Jeg trenger noen tanker rundt valget mitt. Er definitivt fornøyd med 72’n, og bedre egenskaper til dårlig lys i kikkertsikter er vel ikke å oppdrive? Hvordan står V8 med 60 åpning seg i forhold til den gamlere Victory 72?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner. HT 3-12x56 hadde fungert vel og lenge til kun jakt og dårlig lys. Men til blinkskyting på lengre hold og en del mindre vilt så synes jeg det blir for lite med 12x og uten parallakse i tillegg blir det ikke det samme.

Så enten må jeg beholde 72´n eller gå for en V8. Mitt oppsett pt streker jeg det ut til 400m i +grader. Det blir fort litt snaut.

Litt redd for å selge et så pent eksemplar til fordel for en V8, er ikke sikkert man kommer over en igjen om man skulle ønske. Men om den gemene hop ikke ser eller merker forskjell av betydning når det gjelder lysegenskaper, så har jeg ingenting å tape annet en i kroner og øre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...