Jump to content

Jawor i Polen


JONHER

Recommended Posts

  • 2 months later...

Hei.

 

Jeg har vært i Jawor 2-3 ganger for ca. 10 år siden.

Det er masse dyr i området, både rådyr, hjort og villsvin(ikke kjempe bra med svin men greit)

Jaktet bukk der i mai noen år på rad, vi skjøt mye dyr men kun 1 medalje i løpet av de årene.

Terrenget er ikke godt for store trofeer men veldig bra med dyr.

 

Dette er 10 år siden så ting kan ha blitt både bedre og værre siden den gang.

Lykke til, det er forresten muflon i terrenget også, de er ganske store for å være i Polen.

 

Gøy å høre hvordan det har vært, moro å høre om utviklingen i området.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret LRS 2. En liten mnd nå, så er vi på tur. Regner med at det ikke har skjedd så mye siden du var der sist. 10 år i Polen er vel ikke det samme som 10 år her. Det de sier er at villsvin stammen har tatt seg opp. Reiser ned 9 mai, første kvelden blir det villsvin jakt og så starter bukke jakta den 10.

 

Har noen spørsmål til deg og evt andre som har jaktet i Jawor. I katalogen til Diana står det at terrenget er litt kupert, hva mener du? Og sist jeg var i Polen (Legnica) på jakt sytes jeg det ble litt for mye kjøring i terrenget. Hva opplevde du? Og hvilken type jakt lyktes du best med når du var der? Og hvis du har noe annet som er kjekt å vite..

:D

Link to comment
Share on other sites

11 mai er ikke korrekt. I år starter bukkejakta i Polen den 10. mai. Her må noen sjekke sine Polske forbindelser. Grunnen for at den starter den 10 i år er at den 11 kommer på en søndag. Denne tradisjonen har de hatt i mange år i følge DIANA JAKTREISER.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret LRS 2. En liten mnd nå, så er vi på tur. Regner med at det ikke har skjedd så mye siden du var der sist. 10 år i Polen er vel ikke det samme som 10 år her. Det de sier er at villsvin stammen har tatt seg opp. Reiser ned 9 mai, første kvelden blir det villsvin jakt og så starter bukke jakta den 10.

 

Har noen spørsmål til deg og evt andre som har jaktet i Jawor. I katalogen til Diana står det at terrenget er litt kupert, hva mener du? Og sist jeg var i Polen (Legnica) på jakt sytes jeg det ble litt for mye kjøring i terrenget. Hva opplevde du? Og hvilken type jakt lyktes du best med når du var der? Og hvis du har noe annet som er kjekt å vite..

:D

 

Etter min mening er ikke terrenget kupert slik som vi normenn sier at terreng er kupert.

Med kupert terreng tenker jeg på Telemark eller heiene på sørlandet, terrenget er ikke flatt men det er små daler hele veien med blanding av jordbruk og skog.

 

Det var noe gris når vi var der så hvis stammen har økt så er det sikkert blitt bra.

 

Det er du som bestemmer om du vil kjøre, sitte eller smyge når du er på jakt og har betalt en guide for hans tjenester(etter mitt syn).

Ofte møter man guider som ikke er så gode eller tar jobben sin seriøst slik vi ønsker.

Da er det greit å komme med sine ønsker allerede ved første dag.

Ofte kan man velge guider etter hva guidene også liker å gjøre, de er akkurat som oss.

Noen liker å sitte, andre å kjøre mens noen liker å smyge.

De får betalt for km man kjører enten av deg som kunde eller Diana som oppdragsgiver, derfor er det mange som kjører mye.

Av og til så kjører guidene omveier for å få kilometer, men de fleste er greie sånn.

Si hvordan du ønsker å jakte så får du en guide som passer deg, hvis du ikke er fornøyd men måten guiden jakter på så si i fra omgående.

Jeg hadde en kar som het Martin der nede, han ver en blid og god guide, be om han hvis han fortsatt jobber der.

 

Ang. når jakta på bukk starter så vet jeg ikke om det er 10 eller 11 mai, mener å huske vi har jaktet den 10 før.

Vi har også fått jakte tidligere enn lovlig da vi har kommet før jakta har startet, hvem som har ansvaret vet jeg ikke.

 

Lykke til!!!

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode råd og tips LRS2. :D

 

Må bare referere en annen her inne uten å nevne navn. Det viktig at riktige opplysninger kommer ut til brukerne av Kammeret.no når det gjelder når bukkejakta i Polen starter i år

 

Har klippet ut fra en annen seriøs jaktreise operatør i Polen

 

Bukkejagten er i 2008 fra Lørdag den 10 maj og slutter med udgangen af september.

http://www.remodex.dk/bukkejagt.asp

Link to comment
Share on other sites

jeg har sjekket litt med en dansk bekjent, og fikk dette svaret fra han:

 

Efter Polens indtrædelse i EU skulle man "normalisere" og lægge jagt-datoerne fast.- Førhen hed det den 1. Lørdag før den 11. Maj

Man lagde nu datoen fast til den 11. maj.

I januar måned blev man så klar over at d. 11. maj var en søndag, og dette ville gå ud over jagt-turismen, og skyndte sig så at lave den om med start den 10. Maj (en Lørdag).

 

Næste år vil det formodentligt igen blive den 11. maj.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...