Jump to content

Søknad om hagle til jegertrap og skeet skyting


Guest

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg tenkte å kjøpe meg en ny hagle til bruk på lerduebanen primært. Har blitt bitt av lerduebasillen og har siden juli skutt mellom 100-150 skudd i uka ukentlig. Har en eldre Beretta (1971 modell) som jeg nå bruker til blant annet lerdueskytingen, sammen med en gammel Remington 870. Den gamle Beretta'en er veldig lett og hendig til jakt og slikt, problemet er at den i utgangspunktet ikke er godkjent for stål og har fast IC og IM løp. Det er visstnok heller ikke så enkelt å få tak i slitedeler til den heller.Punpehaglen er av varianten som ble solgt på 90'tallet som het 870 Turkey, den har relativt kort løp og egner seg dårlig til lerdueskyting.

Det jeg nå lurer på er hva jeg skal skrive som bruksområde for haglen ? Holder det å skrive jegertrap og skeet skyting ? Må jeg vise til aktivitet i konkurranser, være registrert som aktiv konkurranseskytter eller lignende ?

Jeg har planer om å delta på vårens jegertrap stevner og kanskje på sikt også skyte litt OL Trap.

Jeg er medlem i en lokal jeger og fiskeforening under NJFF.

 

Hvordan bør jeg formulere min søknad og hva er realistiske forventninger til å få en slik innfridd med to hagler fra før av ?

De andre haglene bruker jeg til henholdsvis sjøfugljakt og rypejakt/storfugljakt.

 

Takknemlig for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Oppfør at våpnet skal brukes til konkuranse og skriv EN gren i komentar feltet..?

Eks: OL Trap.

Legg ved kopi av de medlemskapa du har.

Måtte ikke bevise at eg var aktiv medlem, måtte bare bevise at eg var medlem i en klubb som bedriver leirdueskyting.

 

Move, Mount, Shoot... :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var feil å skrive skeet. Har tenkt på å prøve meg på skeetskyting etterhvert, enn så lenge er det jegertrap og ol-trap som gjelder :)

 

 

Du nevnte ikke hvor i landet du bor. Dersom du sogner til Grønland i Oslo, har du en tung jobb foran deg. Personlig sogner jeg til Lillestrøm våpenkontor, og da jeg kjøpte meg en børse til det bruket du skal ha den til, skrev jeg enkelt og greit baneskyting i feltet for bruksområdet.. Enkelt og greit.

 

Men-litt offtopic: Er det ikke akkurat dette våpengarderoben skal forhindre? Har ikke den trådt i kraft enda?

 

.Thag

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at dette med våpengarderoben skulle innføres, men fikk beskjed fra en kar på XXL i Oslo at denne ikke har trådt i kraft enda og det var usikkert når den skulle tre i kraft.

Da blir det vel slik at det man kan selv velge hvilkene 6 våpen man har behov for, så lenge man er registrert som jeger ?

Link to comment
Share on other sites

Den nye våpenloven begrenser bare antall Jakt våpen. Konkuranse våpen teller utenom. Og når du søker på våpen til konkuranseskyting spsifiserer du bare en gren om gangen. For da kan du kjøpe flere hagler feks. Så i ditt tilfelle blir det jegertrap eller ol trap du skriver på søknaden. For da kan du kjøpe deg skeet børse senere hvis du for lyst på det.

Link to comment
Share on other sites

Den nye våpenloven begrenser bare antall Jakt våpen. Konkuranse våpen teller utenom. Og når du søker på våpen til konkuranseskyting spsifiserer du bare en gren om gangen. For da kan du kjøpe flere hagler feks. Så i ditt tilfelle blir det jegertrap eller ol trap du skriver på søknaden. For da kan du kjøpe deg skeet børse senere hvis du for lyst på det.

 

Ehem! Da jeg var i kontakt med Grønland politikammer angående kjøp av en bane/konkurransehagle, kunne jeg bare glemme det, dersom jeg ikke solgte jakthagla mi.. For,som de sa,du *kan* jo jakte med den.. Jeg går ut fra at dette virker i vår favør denne gangen? Ergo, man kan erverve konkurransevåpen fordi man *kan* jakte med dem... Lite trolig.. Hehe..

 

Men uansett, jeg har ikke den helt store troen på at vedkommende som behandler mine søknader vet forskjellen på på en Star Baikal og en Kemen konkurransehagle. Hagle er hagle. Sånn var de i Oslo i alle fall... Og sånn var de på Lillestrøm også, men i positiv forstand. Fikk innvilget banevåpen omtrent på dagen...

 

.Thag

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE snakk om en våpengarderobe, det er en Jaktvåpengarderobe som kommer

 

Følgende er klippet fra NJFF.no

 

"Våpen til øvelses- og konkurranseskyting. Et aktivitetskrav lå også inn i arbeidsgruppens innstilling. I tillegg til arbeidsgruppens forslag til forskriftstekst, er det nå tatt inn et ekstra punkt med følgende ordlyd: ”Politidirektoratet kan fastsette nærmere krav til aktivitet for å erverve og inneha skytevåpen.” Dette tillegget i forskriften gir neppe grunn til å frykte negative endringer for våre medlemmers del, men kan mer betraktes som en form for sikkerhetsventil for politidirektoratet."

 

Ville ikke avvise helt at konkurransevåpen kommer inn under våpengarderoben... Eller?

 

.Thag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...