Jump to content

Zastava M70 jaktrifle


PrecisionLapua

Recommended Posts

Har ikkje erfaring med denne Zastavaen, men eg har tre Winchester M70'ar og er strålande nøgde med desse. Skal seiast at kvaliteten på dei var betre for ein 20-30 års tid sidan. Den nyaste eg har er frå slutten av 90-talet og den er den dårligaste. Men framleis eit skikkeleg arbeidsjern. Ikkje heilt samme mekanismen, men ikkje langt unna.

 

Tok eit kjapt søk og då fekk eg opp at Jaktdepotet hadde ei slik til under 4000,- Men då med snellert-avtrekk. Det trur eg eg ville styrt unna. 

 

Ein annan ting; trur ikke eg ville kjøpt ny rifle om eg var fyrstegongskjøpar. Det er mange kjempetilbud på Finn på brukte våpen. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zastava M70 i 30-06, riktignok ikke med noen av de skjeftene du vurderer, men stålet er identisk. 

Min erfaring er at det er mye bruksverdi for pengene, men i og med at prisen er lav vil jo ikke alt være optimalt.

Avtrekket på min var ikke akkurat noe matchavtrekk. Forrige eier hadde prøvd å justere det bedre, for det er justerbart, men endte da opp med at sikringen ikke virket lenger. Så da ble det halvbra avtrekk og sikring som virker. Ei stund etter jeg hadde kjøpt den, ble jeg lei halvbra avtrekk og kjøpte et Timneyavtrekk.

Løpet er ikke av de glatteste, så jeg må følge litt nøyere med på mantelbelegget her. Men løpet samler bra, så lenge skytteren gjør jobben. 

Funksjonering og mating fungerer bra, men jeg ser at forrige eier har pusset og polert litt her og der, så det er mulig det trengtes da den var ny.

 

Så jeg vil ikke fraråde deg å kjøpe en Zastava M70, men du bør være forberedt på å bruke noen kroner ekstra for å bli fornøyd. Og her tenker jeg i første omgang på avtrekk og bedding. Å pusse og polere litt her og der for å få sluttstykket til å gli glattere klarer du selv, hvis du ikke har ti tommeltotter. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...