Jump to content

Hvilken løpslengde


Bygda

Recommended Posts

Sett noen poster om hva som er anbefalt mtp kapping av løp, men ikke funnet noe om hva som faktisk er å anbefale.

 

Så enkelt og greit. Hvilken løpslengde bør jeg be om til 6,5  x 55  og hvilken tykkelse bør jeg bruke.  Rifla skal brukes på jakt og koseskyting på bane, trenger ikke å tolerere 50 skudd på rappen før den må få hvile, men fint om den håndterer 5-10 før varmgang blir ett problem. Tenker å bruke n19 krutt og kulevekter fra 120-160gr. 

Link to comment
Share on other sites

Fabrikken har allerede kappet løpet til den perfekte lengden, så det anbefales ikke å kappe ytterligere (med mindre du har en spesiell grunn).

 

Alle løp tåler 5-10 skudd uten varmgang.

 

Noen rifler blir så framtung med demper at det kan være hensiktsmessig å kappe av litt vekt - hør med børsemaker om det er relevant for deg.

 

Andre går med børsa på ryggen eller i sekk og plages med lang børse i tett skog. Andre igjen vil ha lettest mulig våpen.

Før du bestemmer deg for hvor mye du skal kappe, så må du tenke gjennom hvorfor du skal kappe...

Kortere løp smeller mer og får lavere hastighet på kula. I noen situasjoner er det viktig, i andre ikke. Om du skyter fabrikkammo så er den tilpasset en viss løpslengde - kapper du kortere får du munningsflamme.

 

Jeg har 67cm, 52cm og 40cm løp i 6.5x55 - alt til sitt bruk.... Banebørse, jaktvåpen og spesialbørse til bitteliten revebu.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wintel skrev (1 time siden):

Fabrikken har allerede kappet løpet til den perfekte lengden, så det anbefales ikke å kappe ytterligere (med mindre du har en spesiell grunn).

 

Alle løp tåler 5-10 skudd uten varmgang.

 

Noen rifler blir så framtung med demper at det kan være hensiktsmessig å kappe av litt vekt - hør med børsemaker om det er relevant for deg.

 

Andre går med børsa på ryggen eller i sekk og plages med lang børse i tett skog. Andre igjen vil ha lettest mulig våpen.

Før du bestemmer deg for hvor mye du skal kappe, så må du tenke gjennom hvorfor du skal kappe...

Kortere løp smeller mer og får lavere hastighet på kula. I noen situasjoner er det viktig, i andre ikke. Om du skyter fabrikkammo så er den tilpasset en viss løpslengde - kapper du kortere får du munningsflamme.

 

Jeg har 67cm, 52cm og 40cm løp i 6.5x55 - alt til sitt bruk.... Banebørse, jaktvåpen og spesialbørse til bitteliten revebu.

Takker for svar!

Når man har ett løp i 6,5 som har bikka svimlende 4000skudd så har jeg rett og slett bare fått det for meg at tynne løp kaster skudda etter 2-3 skudd.. og siden saueren har 21mm og samler whatt ever så har jeg sikkert bare fått for meg noe som ikke stemmer for normale løp som da ikke er like oppbrukt. :)

Da rifla endelig var i mitt navn er tanken å bytte ut løpet og trestokken fortest mulig. Det du nevner med lange rifler kan være plagsomt er absolutt en problematikk og jeg har vel heller ikke helt slått fra med chassi heller pga justeringsmuligheter og foldekolbe.. Jakter heller ikke i tett skog, så tanken var å:

- Nytt løp walther ss

- 17 eller 19mm tykt

- 50-66 cm løp

- gjenget for demper 14:1

- demper av en eller annen sort

- stappet i en gunwerks clymr stokk.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...