Jump to content

Innskyting aimpoint


FreeSkier

Recommended Posts

Som høyredominant, men med dårligst syn på høyre øye gjør aimpoint hagleskytinga mi betydelig bedre. Har nå endelig fått tak i skikkelig montasje til aimpointen. 

 

Men, hvilken avstand ville dere skutt inn aimpointen på? 

Den blir brukt litt på rypejakt på høsten og litt på rådyrjakt. 

 

Jeg har tenkt ca 30 meter?

Greit å ta en avstand der jeg treffer mest mulig midt i på alle dødelige hold på rypa tenkte jeg. 

 

Spennende høre om noen har gode tips/erfaringer 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er du midt i på 30 m er du midt i på avstandene opp til på et stillesittende mål. Men du må finne rett ammo til det du skal jakte på.  Hvordan dekninga er på de forskjellige holda. Jeg ville skutt inn. Så testa skuddbilde fra 10 - 35 m. Personlig så tester jeg skuddbilde til rype rundt 20 m. Blir mindre tråkking frem og tilbake da... Og de fleste rypene tas rundt der i min verden. Rådyr ville jeg nok trekt nærmere enn 30... Men 20 er vel ok.

Link to comment
Share on other sites

Takk for link @Begnadøl, men det tekniske mtp. innskyting av aimpointen har jeg kontroll på.

Det var mer hvilken avstand det lønner seg å skyte inn på. 

Har nå skutt inn på 30 meter enn så lenge. 

 

Skuddbilde har jeg testa litt @hovdeknuten😊 ligger bilde nederst av skuddbilde på patronen jeg brukte i dag. Ikke favoritten som ble brukt, den har jeg igjen for lite av til å bruke på papp. 

 

Har bare aldri sett på hvor mye svermen faktisk faller. Men det er vel minimalt sånn praktisk sett ut til +-30m. 

 

Tenkte å teste slugs også, bare for å se. Men da må jeg lese meg litt opp på slugs for å finne ut hva som er brukandes på rådyr. Og faktisk da noe som kan skaffes. Har 20/76, så utvalget er ikke allverden her på berget. 

 

Bilde fra innskyting i dag. 30m Nittedal Rype (US7) 20/70, full choke. 

Screenshot_20211107-143547.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok funnet en patron som setter fin dekning rundt 20, samt sjekka på kortere og lenger hold når jeg fant den ammoen som var mest lovende. Jeg liker iallefall å vite min/makshold på den enkelte ammo. Synes kansje ikke at full choke alltid er hensiktsmessig, så med en 20 ville jeg sjekka/ starta med 1/2 choke jeg da:) Synes ikke det er dekninga på 30 eller lange hold som er viktigst, men at jeg ikke blåser rypa istykker på 12 meter om jeg blir litt vel ivrig. Min erfaring er iallefall at 20 cal setter fine svermer på lange hold, men at det er stor forskjell på dekning på de holda jeg normalt trekker av på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har patron med god dekning på de fleste hold, det er bare ikke den på bilde😊 

 

Full choke var kun for å få skutt inn aimpointen. Den har vel knapt vært i hagla før. 

 

Det der er fra "Range Buddy Pro", bruker den i samband med rifleskyting. Ikke særlig egna til hagle, må merke hvert eneste hagl manuelt🙈 men det funker for å få et statistisk senter i svermen for nøyaktig justering av treffpunkt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...