Jump to content

Import fra Russland. Erfaringer?


VDH

Recommended Posts

Dobry vetsjer, dorogije druzja. Ting jeg tenker på når jeg er forkjøla med halsbetennelse.

 

Drømmeriflene (hvis vi skal være realistiske) når jeg omsider kan søke på det blir produsert av Kalashnikov Concern (tidligere kjent som Izhmash) i Russland.

Som de fleste sikkert har fått med seg har både Russland og diverse russiske bedrifter blitt sanksjonert av EU hvor Norge har hengt seg på, som vil si at det er forbudt å drive noen som helst handel med Izhmash. Greit nok i og for seg selv, tviler på at de ville drevet handel med meg, men dette setter jo selvfølgelig en stopper for andre våpenbutikker rundtom i Europa, bortsett fra en liten håndfull som enten ikke har fulgt så godt med eller hadde et brukbart lager fra før. Dermed er det ganske klønete å oppdrive slike rifler i nabolaget, og i tillegg koster de en hel del ekstra.

 

I Russland koster en Saiga MK-102 i .223 rem rundt 40 000 rubler, altså 5000 riksdaler, som pluss flybiletter og et toukers opphold lander på ca det samme det hadde kostet meg å hente en i Sverige. Dette fikk meg til å tenke, for så lenge jeg har godkjent søknad og importtillatelse kan jeg i teorien reise til Russland og hente en rifle der, men overraskende nok er det ikke i den norske enden av ting det er knotete.

 

Russiske butikker har ikke lov til å sende våpen til utlandet eller avtale eksport, alt må gjøres av kjøperen selv.

Hvis jeg i teorien skulle gått frem med dette måtte jeg først gått gjennom prosessen med å få godkjent søknad i Norge, en profesjonell oversettelse, midlertidig visum og fått den norske ambassaden i Russland til å fylle ut et skjema fra russlands offentlige tjenestekontor hvor de gir meg tommel opp. Dette måtte jeg bragt med meg til den russiske nasjonalgardes kontor i Moskva. Innen 14 dager vil jeg ha et svar, såfremt all informasjonen de forlanger er oppgitt og i orden.

Så snart de papirene er i orden kan du gå innom våpenbutikken, handle det du fikk lov til og så reise hjem. Det må deklareres både ut av Russland og inn til Norge igjen, naturligvis.

 

Jeg har ikke noen særlige spørsmål til prosessen, jeg skrev dette for det meste fordi jeg trengte å samle tankene mine, men også fordi det finnes svært lite om dette på nett på andre språk enn russisk.

Mitt spørsmål er, er det noen her som har erfaring med dette, eller kjenner noen som har?

 

Mvh,

Viljar

Link to comment
Share on other sites

Ingen erfaring, men forbudet mot å importere annet enn antikke og salongrifler fra Russland gjelder så vidt jeg kan forstå også privatpersoner. 

 

"§ 15.Forbud mot eksport, import og transport av forsvarsrelaterte varer

Det er forbudt direkte eller indirekte å selge, levere, overføre eller eksportere varer og teknologi oppført i «Liste I – forsvarsrelaterte varer» i vedlegg I til forskrift 19. juni 2013 nr. 718 om eksport av forsvarsmateriell, flerbruksvarer, teknologi og tjenester til Russland, enten disse har sin opprinnelse i Norge eller ikke. Det er også forbudt å importere, kjøpe eller transportere slike varer og teknologi fra Russland."

 

https://lovdata.no/forskrift/2014-08-15-1076/§15

 

Fra nevnte liste:

 

ML1 Smooth-bore weapons with a calibre of less than 20 mm, other arms and automatic weapons with a calibre of 12,7 mm (calibre 0,50 inches) or less and accessories, as follows, and specially designed components therefor:

 

Note ML1. does not apply to:

 

Firearms specially designed for dummy ammunition and which are incapable of discharging a projectile;

Firearms specially designed to launch tethered projectiles having no high explosive charge or communications link, to a range of less than or equal to 500 m;

Weapons using non-centre fire cased ammunition and which are not of the fully automatic firing type;

"Deactivated firearms".

Rifles and combination guns, handguns, machine, sub-machine and volley guns;

 

Note ML1.a. does not apply to the following:

 

Rifles and combination guns, manufactured earlier than 1938;

Reproductions of rifles and combination guns, the originals of which were manufactured earlier than 1890;

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Lille Arne said:

Ingen erfaring, men forbudet mot å importere annet enn antikke og salongrifler fra Russland gjelder så vidt jeg kan forstå også privatpersoner. 

Se der ja, kan nesten ikke tro at jeg ikke fant denne i all letingen.

 

Det eneste jeg klarte å google og bla meg frem til var forbudet mot handel av "dual purpose goods", men der var det stort sett snakk om teknologi, tjenester og kompetanse. Forskriften du linket og varelisten den refererer til hever det overfor enhver tvil at å ta med våpen fra Russland inn til Norge er forbudt, med mindre de er produsert før 1938 eller randtennere.

 

Takk for oppklaringen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...