Jump to content

Vurderer Blaser R8 Ultimate, spes om skjefte og opsjoner


Wiking

Recommended Posts

Hei!

 

Kort sagt så vurderer jeg å kjøpe meg en Blaser R8, trodde aldri den dagen ville komme... Saken er at børsa rett og slett er for praktisk med løpsbytte der man tar av kikkert, samt at man kan mikse en haug av kaliber i samme våpen. Når jeg nå skyter litt mindre enn før (og har lyst på noe nytt!), så vil jeg prioritere å holde treningen mot ett enkelt våpen. Jeg tenker å kjøpe løp i .223 (har mengder slik ammo), 6,5x55 (kort langhold), 308 (kort og dempet, har mengder av ammo...) og 9,3x64 Brenneke (herlig patron som er super medisin mot elg og stort sett alt annet. Ja, jeg har en Mauser 98 i kaliberet).

 

Jeg har derimot noen spørsmål til stokken: 

 

  • Bør man velge løpskanal for semi match? Jeg antar da man kan bruke både lette piper og match. 
  • Hadde tenkt å gå for justerbar kinnstøtte og skulderkappe. Men hvordan funker rekyldempesystemet (RAS)? Noen som har testet? Er det verdt å droppe justerbar for dette? 
  • Hva synes folket om den generelle kvaliteten på stokken (den er jo steindyr)? Ergonomisk, så liker jeg den faktisk veldig godt selv. 
  • Oppgradere til lær?

 

Håper noen har litt erfaring med denne saken og kan gi meg noen innspill. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Wiking said:

Saken er at børsa rett og slett er for praktisk med løpsbytte der man tar av kikkert, samt at man kan mikse en haug av kaliber i samme våpen.

 

Nå nettopp har Beretta kommet med et våpen (rett-trekker med pipebytte), der kikkertskinna er integrert i pipa, på samme måte som Blaser, så man slipper innskyting ved pipebytte (forutsatt at man har en ZeLeSwaro til over 30 store for hver pipe - ). Sjekk den, og sammenlign med Blaseren.

 

https://www.kammeret.no/topic/94253-beretta-brx1-rettrekker/

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Wiking said:

Hei!

 

Kort sagt så vurderer jeg å kjøpe meg en Blaser R8, trodde aldri den dagen ville komme... Saken er at børsa rett og slett er for praktisk med løpsbytte der man tar av kikkert, samt at man kan mikse en haug av kaliber i samme våpen. Når jeg nå skyter litt mindre enn før (og har lyst på noe nytt!), så vil jeg prioritere å holde treningen mot ett enkelt våpen. Jeg tenker å kjøpe løp i .223 (har mengder slik ammo), 6,5x55 (kort langhold), 308 (kort og dempet, har mengder av ammo...) og 9,3x64 Brenneke (herlig patron som er super medisin mot elg og stort sett alt annet. Ja, jeg har en Mauser 98 i kaliberet).

 

Jeg har derimot noen spørsmål til stokken: 

 

  • Bør man velge løpskanal for semi match? Jeg antar da man kan bruke både lette piper og match. 
  • Hadde tenkt å gå for justerbar kinnstøtte og skulderkappe. Men hvordan funker rekyldempesystemet (RAS)? Noen som har testet? Er det verdt å droppe justerbar for dette? 
  • Hva synes folket om den generelle kvaliteten på stokken (den er jo steindyr)? Ergonomisk, så liker jeg den faktisk veldig godt selv. 
  • Oppgradere til lær?

 

Håper noen har litt erfaring med denne saken og kan gi meg noen innspill. 

 

 

Har hatt en Slik nå i knapt 3-4 måneder med ultimate stokken og justerbar kinnstøtte. 

 

Knall god og fin børse, ja litt overpriset spør du meg. Men men en gang i livet må man jo unne seg noe... stokken er super, kinnstøtten er knall med sin minnefunksjon. Om du trenger den avhenger av hvor høy montasje du må ha i forhold til kikkerten.

 

Vurderte rekyl absosjonkappen bak, men konkluderte med at den trengs ikke før jeg kjøper et løp i 9,3 eller 375h@H så avventer den og sparte noen kroner foreløpig. Men har test den og det var som forventet.

 

Hvis du veit du skal ha løp tykkere enn 17mm så må du ha semi forskjeftet. Dette er da fordelen med ultimate stokken at den er modulær. Angrer ikke på st jeg gikk for dette i forhold til om jeg senere vil ha et matchløp i 22mm så er det bare å bytte forskjeftet. Men vær klar over det koster det også noen kroner ;-).  Tror der var mellom 5000 og 7000 et sted ? Løpene er også en del dyrere. Så jeg valgte å heller ha dempere på løpene og evt. Miragebånd . å leve med maks 17mm

 

Hvis du ikke er veldig avhengig av større løp enn 17 og kan klare med den vanlige suksess stokken med eventuelt kalix påsatt så sparer du noe.. lær blir mer en smak sak... Men da må har du litt mer vedlikehold igjenn ? Lær tørker vel...? 

 

Alt i alt tror ikke du angrer. For egen del ble det 3 børser mindre i skapet erstattet av 1

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! 
 

Har nok bestemt meg for en R8, selv om en ikke så dum ut den Berettaen heller. 
 

Går for justerbar kolbekappe, selv om jeg kunne tenkt meg den rekyldempende effekten også. 9,3x64 får demper, så da er mye gjort for den. 

 

Enig, riflen er knalldyr og helt klart noe overpriset. Problemet er bare at totalpakken er så tiltalende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...