Jump to content

Trenger noen tips om kjøp av cal.22


Himmelsenga

Recommended Posts

Hei!

Ramlet inn på dette forumet ved en tilfeldighet og det ser ut som en kan få mange gode råd her inne.

Jeg har "drevet" med pistolskyting siden 1996 men hobbyen og klubben(skien pistolklubb) har ligget brakk i noen år inntil i fjor høst da jeg fant ut at nå må jeg begynne igjen eller selge,jeg valgte det sisste og meldte meg inn i grenland pistolklubb.

Jeg fant fort ut at jeg var rusten og hadde like stor spredning med 9mm som en har med cal.12 hagle.Jeg kjøpte meg en S&W 22A som treningsvåpen og er nesten fornøyd og det er sikkert helt greit våpen til finfelt men ikke så bra til bane.

Det er hovedsakelig praktisk skyting og felt jeg har drevet med men etter å ha testet ut en 22 med anatomiske sjefter fant jeg ut at dette var gøy.

 

Er det noen her inne som har noen gode råd om hvilken våpen jeg bør velge?

Jeg fant en Sako Triace på Finn men litt stiv pris og hvordan er Sako pistolene,de produserer vel ikke pistoler mer?

Link to comment
Share on other sites

:D Velkommen til forumet, Himmelsenga.

Hvis du bruker 'søk' funksjonen vil du finne en stor mengde med bra tips her! Det er et ganske bra utvalg

av gode pistol-kandidater å få kjøpt, litt avhengig av hvor mye penger du vil bruke. Sako Triace har

jeg ikke peiling på, men uansett så bør du PRØVE noenn forskjellige modeller før du bestemmer deg!

Det er vel sikkert noen i klubben din som kan låne deg et jern for testing..

Link to comment
Share on other sites

Ta en tur til Wingevåpen i Moss :)

Bra utvlag og mulig å prøve pistoler der.

Selger Smith & Wesson, CZ og Tanfoglio!

wingevapen.no

 

Winge kjenner jeg godt til,handlet S&M 22A der og har bestilt nye sjefter til den som jeg venter på.

Men de har ikke så langt jeg har sett noe Matchpistol.

Jeg har en 9mm tanfoglio som jeg kjøpte i 1996.

Link to comment
Share on other sites

I en tidligere tråd (som i utgangspunktet handlet om 9mm...) skrev jeg følgende (ufullstendige) liste over .22 matchpistoler:

 

Gamle og nye slagere: (I tilfeldig rekkefølge)

 

:arrow: Walther GSP - Den gode gamle "rørtanga" henger med fortsatt. en fordel er at dersom du liker den kan du bygge ut med et .32-sett etter hvert og beholde samme skjefte(vinkel).

 

:arrow: Pardini - Den nye slageren i kongeriket. Blir naturlig nok noe dyrere enn en gammel GSP, men ikke uten grunn et populært våpen.

 

:arrow: Unique DES 96 og 69 - Velprøvde franskmenn

 

:arrow: FAS - Min personlige favoritt. En potensielt temperamentsfull italiener. Men finner du en stødig en, er den vanskelig å slå.

 

:arrow: Hämmerli - Fins både i stål og kunststoff, avhengig av modell. Har også sine svorne tilhengere.

 

:arrow: Benelli - Nok en italiener. Uttrykket "Benelli-hilsen" (markering av funksjoneringsfeil) synes å ha gått av moten, noe som tyder på at de etter hvert fungerer bedre enn de gjorde i sin spede ungdom.

 

I tillegg finnes det modeller fra Morini og Feinwerkbau, samt Sako (både Triace og den eldre 22/32) fra våre venner i øst. Og Walther SSP har jeg bare såvidt sett, aldri prøvd. Og det er sikkert opptil flere våpen jeg har glemt, både russere og andre.

 

Prisklassene overater jeg til andre å kommentere, jeg har hatt min standardpistol i ca 13 år, og aldri vært fristet til å bytte. Så jeg kjenner ikke markedet godt nok.

 

Selv har jeg eid/disponert Ruger MkII, Sako 22/32, Uniques Des 69 og Fas 602. Etter et par år følte jeg at Rugeren begrenset meg hva resultater/poengummer angikk. Dette var ikke et tema med de 3 andre, alle disse har jeg skutt over 580 poeng med på finpistolprogrammet.

 

Alle de nevnte pistolene vil ha sine svorne tilhengere og fiender. Du må finne den som passer deg og din hand. Grepsvinkel, balanse, avtrekk... Og du må være sikker (nok) på at det smeller hver gang du trekker av. Dersom du skal skyte felt må du ta hensyn til om det er problemer med å lade med 6 skudd.

 

Etter at du har prøvd mange nok våpen (ikke vær redd for å spørre klubbkameratene om å få prøve) vil du ha dannet deg en oppfatning av hva du vil ha. Så må du finne et OK eksemplar til en OK pris. Bytt rekylfjær og ev. rekylbuffer med en gang, man vet aldri hvor lenge disse slitedelene har stått i. Få tak i utdrager og tennstempel i reserve med en gang. Dersom disse delene er vanskelig å få tak i, bør man overveie et annet merke.

 

Og så snart nyervervelsen er i hus, kan man begynne den lange prosessen med Dremel og formtre/grepsmasse, file opp sikter, balansere fortrykk/avtrekk, osv... Og håpe at man blir fornøyd før fristelsen til å bytte blir for sterk og man må begynne på nytt...

 

Lykke til :!: :!:

Link to comment
Share on other sites

Undvik Unique och Sako. Det är ca15 år sen Sako slutade tillverkas. och ung 10 år sen Unique gick i konkurs. Det börjar bli svårt att få tag på vissa reservdelar till dessa. Bla. magasin till unique, Vet folk som skrotat sina pistoler för att de inte fått tag på nya mag.

Link to comment
Share on other sites

Personlig må jeg si at jeg er storfornøyd med min walther ssp, så og si aldri funksjonsfeil veldig bra presisjon og mange justeringsmuligheter, både skjefte og avtrekk. den koster 15 laken ny, men tror jeg så en brukt på finn. men det finnes ikke så mange brukte våpen av denne type da det er en forholdsvis ny modell. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Personlig må jeg si at jeg er storfornøyd med min walther ssp, så og si aldri funksjonsfeil veldig bra presisjon og mange justeringsmuligheter, både skjefte og avtrekk. den koster 15 laken ny, men tror jeg så en brukt på finn. men det finnes ikke så mange brukte våpen av denne type da det er en forholdsvis ny modell. :lol:

 

Og så og si aldrig funksjonsfeil betyr hva? Ingen feil må sies å være bra, noen innimellom er ikke bra :D

Link to comment
Share on other sites

Min personlige favoritt er Feinwerkbau AW93.

Jeg solgte min fordi den ikke fins som grovpistol og jeg ville ha fin- og grovpistol som var like.

Jeg har etter den tid eid både Morini, Pardini og Hämmerli.

Jeg skjøt/skyter like godt/dårlig med alle de nevnte, men Feiwerkbauen er et skikkelig stykke tysk presisjonsarbeide.

Du må prøve deg frem og finne ut hva som passer akkurat deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...