Jump to content

Villsvinjakt i Romania. Noen tips?


Tolvsju

Recommended Posts

Hmmm, kommer ann på hvor mange skudd du får putta i magasinet på Browningen tror jeg :wink:

Er en fordel med 4-5 skudd på så intens drivjakt.

 

Det er min første jaktreise, og også mine første drev på denne måten. Mauseren holder 5+1, mens Browningen tar 3+1. Jeg heller kraftig mot Browningen pga. mer punch og raskere oppfølgingsskudd. (Browningen var egentlig tiltenkt litt elgjakt, men det ble aldri noe av, derfor har den vært til salgs her på Kammeret. Den samler nydelig med 250gr. Hornady SP, og nå kan den nok bli en suveren grisebørse!)

 

Er usikker på hvordan dette vil arte seg i praksis. Hva skyter man? alt som dykker opp? eller venter man på "den-store-galten"?

 

Jakten skal gå over to dager, med 3-5 drev pr. dag. Hvor mange skudd bør jeg ta med meg?

 

Er det mulighet/vanlig å få med kjøtt hjem?(Er det evt. bryet verdt?)

 

(Identisk julegave er også mottatt av Nimrod(min tvillingbror), apropos: "Yuo'll never walk alone". Han velger nok 358 Win løpet i sin Remington 7. Bør fungere som en OK Griseslegge.)

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere skal fly kan du bare glemme å ta med kjøtt hjem. Jeg skal garantere når du får pakka børsa og kofferten må du være sjeleglad hvis du slipper gebyr for overlass allerede. Og overlass er dyrt på fly. Blir fort en tusing ekstra hver veg . Dessuten må villsvinkjøtt vetrinærkontrolleres for trikiner , hvis ikke du skal smugle det inn :lol:

Hvis du er der for å skyte stor gris er det nok en fordel å slippe forbi sugge og unger og vente på den store som kanskje kommer bak, men har du vært der et par dager uten å skyte noe er det plutselig ikke så viktig hva som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere skal fly kan du bare glemme å ta med kjøtt hjem. Jeg skal garantere når du får pakka børsa og kofferten må du være sjeleglad hvis du slipper gebyr for overlass allerede. Og overlass er dyrt på fly. Blir fort en tusing ekstra hver veg . Dessuten må villsvinkjøtt vetrinærkontrolleres for trikiner , hvis ikke du skal smugle det inn :lol:

 

Villsvinkjøtt må ikke veterinærsjekkes. Dere fyller ut ett egenerklæringssjema om kjøtt fra egen jakt. Da kan dere ta med dere

intill 75 kg + den vanlige 10-kg kvota.

Reiser dere med Norwegian sjekker dere inn våpen som spesialbagasje. Koster 200,- og går ikke på bekostning av vekt på bagasjekolli. Der tillater Norwegian 2 stk x 20 kg pr pers for 50 kr. pr. kolli. Da har dere en kolli til bagasje og en til evt. 20 kg kjøtt dere vil ha med hjem.

Vi gjorde dette ifm Litauenturen vår og det gikk helt greit.

 

Nå vet jeg ikke om Norwegian flyr til Romania men dette er ett tips generelt ifm jaktreiser, kjøtttransport og våpentransport.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja da er vi tilbake fra villsvinjakt i Romania!

 

Vi diskuterte tidligere i tråden hvilken rifle som var lurest å ta med. Jeg kunne klart meg med enkelskuddsrifle - uten patron i -av to grunner.

 

Jeg og Nimrod mista bagasje fra München, han koffert med sluttstykke og ammo, jeg riflekofferten.

Reisearrangøren stilte velvillig opp med "lånerifler" (riktignok uten å si at kostet 30 euro pr. dag.)

Nimrod fikk bagasjen i løpet av første dag, og var klar med eget utstyr dag nr. 2. Jeg måtte bruke(holde) min lånte Benelli Agro i 30-06 begge dager.

Jeg hadde en prat med han som lånte ut rifla, og det ga meg trygghet for kvaliteten. Ellers er andres våpen litt "ukomfortabelt".

 

Vi var 7 stk. som reiste i lag. På "Blind Date", som "Sunnfjordingen" uttrykte det. Sunnfjordingen, Elgjegern fra Gvarv, tre kjekke unge menn fra Lilleström/Skedsmo og to tvillinger fra Karmöy.

 

Vi så MYE rådyr, enda mer rev, men ikke så mye villsvin. Den ene unge mannen fra Lillestrøm/Skedsmo var først ute, og skjøt en fin unggris på det andre drevet.

Kompisene hadde blandede følelser. De var glade på hans vegne, men samtidig var det ALLTID han som fikk skyte - samme hvilken jakt det var. Den ene kompisen hadde dessuten gått glipp av en 100% sjangse (Rumensk skala) på en stor galte på forrige drev. Men det ville innebære skyting utenfor tilvist sektor, og i siluett over åsryggen.

 

På et senere drev samme dag fikk vår venn fra Gvarv et kortholdsdrama med en smågris - som endte i grisungens disfavør.

 

 

På dag to fikk nevnte uheldige unge mann (JohnMB her på kammeret) fra Lillestrøm/Skedsmo revansj. Han felte en 170kg galte med et lynraskt supertreff - og reiste hjem 6000kr fattigere. Det er tross alt en troféavgift på denne typen jakt. Han kan smykke veggen hjemme med hoggtenner på 19.7 cm.

DSCN3089.JPG

 

Her er Johns trofé:

DSCN3124.JPG

 

Vi andre må pynte veggen med andre ting -for flere trofé ble det ikke.

 

 

 

Turen ellers var godt tilrettelagt. Transport/boforhold/mat/drikke var helt i orden.

 

Kanskje det bare var at Diana hadde fri?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uffda ,dette hørtes ikke allverden ut nei. Men jakt er jakt og noen ganger vil det bare seg ikke. Får nok heller satse på Polen igjen til høsten! Lengre mellom bomturene der tror jeg ,men kan selvfølgelig ikke måle seg med størrelsen på de store svina i Romania eller Tyrkia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...