Jump to content

TTSX og NPB med MRP i 6,5x55


Resuam

Recommended Posts

Jeg har ladet noen av disse kulene (120gr). Noen med 48gr krutt og noen med 49gr. I ladeboka står det at settedybden skal være 75mm (for TTSX. NPB sa at jeg bare skulle bruke ladedata til TTSX). Har ladet sierra matchking før og de skulle være 77mm. Syns TTSX og NPB ser dype ut, og så på ei fb-gruppe for hjemmelading at noen hadde 78mm hvis jeg husker riktig. Har dette noe å si eller er det bare små detaljer som jeg ev. kan tenke på hvis jeg skal lage kuler som skal være veldig presise?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis vil oppgitt patronlengde, både i Ladeboken og fra kruttprodusentene, sikre et du får noen millimeter friflukt. Jeg har opplevd at oppgitt patronlengde for Lapua Mega i 6,5x55 i Vvs ladetabell ble for stor i mitt våpen, slik at jeg ikke fikk kamret patronen. Homogene kuler blir jevnt over lange i forhold til kaliberet, og siden det kan være små variasjoner i kammerdimensjonene mellom ulike våpen mener jeg det er god praksis å måle hva som er maks patronlengde med TTSX og NPB i ditt våpen før du begynner å lade. Det er bedre å ha noen millimeter friflukt enn at kula støtter mot bommene, og det har normalt neglisjerbar betydning for presisjonen. 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Sølvrev said:

Det er bedre å ha noen millimeter friflukt enn at kula støtter mot bommene, og det har normalt neglisjerbar betydning for presisjonen.

Jeg målte lengden og fant ut at jeg hadde 5mm friflukt eller noe sånt med matchking. Hvis det ikke har noe å si prøver jeg bare med det jeg har laget og ser😊 Syns det er skummelt å lade med 49gr når jeg ladet med 41gr sist. Det var selvfølgelig et helt annet krutt og jeg følger jo ladedata fra ladeboka😅

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...