Jump to content

Effekten av riktig rekyldemper


JLmorten

Recommended Posts

Har fått meg en S&L rifle i 6mm XC.  Rekylen i en slik rifle er jo ikke noe særlig å klage på. Men så har jeg en Vertebrae rekyldemper i 338, og tilfeldigvis hadde jeg vist et adapter med riktige gjenger for nye rifla. Så jeg måtte jo bare prøve denne. Og makan til forskjell. Dette var jo sykt. Er jo nesten mulig å se treffpungt.

Dette fikk meg til å gruble litt. Vill en tilsvarende rekyldemper i riktig kaliber være vesentlig bedre?? Skal jeg vurdere en egnet rekyldemper til denne rifla? Dette blir hovedsakelig rifle for banen og øvelse. Eller skal jeg si meg fornøyd med denne 338 demperen å bare bruke denne.

 

Link to comment
Share on other sites

Jo mindre hull rundt kula dess mer gass vil jo gli direkte inn i sidene på bremsen i stedet for å strømme fremover rundt kula. Jeg vil anta det vil være en forskjell, men enorm vil den ikke være - det er, uansett utforming på brems, begrenset hvor mye gass som virker fremover i en 6XC..

Petimetere kan sikkert tenke seg at en brems i riktig kaliber, men med samme ytre dimensjoner, vil veie ørlite mer og redusere munningsvipp tilsvarende ;) 

 

Det er ca likt som med dempere - du ønsker at innvendig Ø/hull i brems/demper er så lite som mulig samtidig som det er romt nok til å unngå "baffle strikes" som det heter på NN.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2021 at 6:10 PM, JLmorten said:

Har fått meg en S&L rifle i 6mm XC.  Rekylen i en slik rifle er jo ikke noe særlig å klage på. Men så har jeg en Vertebrae rekyldemper i 338, og tilfeldigvis hadde jeg vist et adapter med riktige gjenger for nye rifla. Så jeg måtte jo bare prøve denne. Og makan til forskjell. Dette var jo sykt. Er jo nesten mulig å se treffpungt.

Dette fikk meg til å gruble litt. Vill en tilsvarende rekyldemper i riktig kaliber være vesentlig bedre?? Skal jeg vurdere en egnet rekyldemper til denne rifla? Dette blir hovedsakelig rifle for banen og øvelse. Eller skal jeg si meg fornøyd med denne 338 demperen å bare bruke denne.

 

Det finnes bremser som er mindre brutale lydmessigt og vel så effektive. Hypertap har en mykere transient og er nok mere effektiv. Ellers er Ymir bra, men har en hardere smell enn Hypertap, men fortsatt snillere enn Vertebrae. Jeg skulle satset på en Ymir i 6mm. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...