Jump to content

Barnes X 100 gr 6,5x55 ladetips/erfaringer ?


f-groen

Recommended Posts

Prøv med 47-50 grain med n-160 og 50-52 grain med mrp, sett kula til ca 75mm patronlengde.

Bruker ikke kula selv mer pga avmantling i løpet, har ødelagt ett løp på x kuler og det holder.

Etter mitt syn en topp kule til jakt,men er sær og flyr rett igjennom rådyret.

Bedre med vanlige blyspiss kuler til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, skal prøve N160 først, er det ingen vits å prøve noe raskere krutt ? Bruker i dag 41 gr N150 til 120 gr Sierra ProHunter, patronlengde 75,5 mm, det meste flyr vel rett gjennom et rådyr, til og med Sierra'n :wink: Eller mener du at Barnes X ikke ekspanderer i et rådyr ?

 

Prøv med 47-50 grain med n-160 og 50-52 grain med mrp, sett kula til ca 75mm patronlengde.

Bruker ikke kula selv mer pga avmantling i løpet, har ødelagt ett løp på x kuler og det holder.

Etter mitt syn en topp kule til jakt,men er sær og flyr rett igjennom rådyret.

Bedre med vanlige blyspiss kuler til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk best presisjon med 50 grain mrp, 30mm i min lakelander med s&l pipe.

Jeg liker å fylle hylsa med krutt, men ikke problem med litt kjappere krutt.

Skøyt 4 rådyr med den kula og det fungerte greit, ekspanderte med skudd bak bogen.

Men gav opp etter å ødlegge pipa i lakelander 7x64 min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk best presisjon med 50 grain mrp, 30mm i min lakelander med s&l pipe.

Jeg liker å fylle hylsa med krutt, men ikke problem med litt kjappere krutt.

Skøyt 4 rådyr med den kula og det fungerte greit, ekspanderte med skudd bak bogen.

Men gav opp etter å ødlegge pipa i lakelander 7x64 min.

:shock: 7x64 ?? Kula jeg spør om er 6,5 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du bruke X-kuler på rådyr? Vanlige blyspisser har jo dybdevirkning nok i massevis, og det er vel dybdevirkning som er den eneste store fordelen med x-kuler?

 

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Forresten: For ladedata kan du se på Robsoft.nu under "Laddata". Der ligger det sikkert noe.

Link to comment
Share on other sites

Sakl prøve Barnes X 100 gr (ikke TSX) i 6,5x55. Er det noen som har erfaringer med denne kula, kom gjerne med ladetips, valg av krutt osv.

 

Har skutt en god del firebeinte dyr med Barnes X, riktig nok de fleste for en god del år siden.

Desverre ikke i kaliber 6,5, men med 22-250, 270win, 308, 30-06 og 338, så litt erfaring med kuletypen har jeg.

 

Sånn generelle betraktninger jeg kan komme med.

Fine slakt, om du ikke gruser kula tvers igjennom skulderknoken, eller andre grove bein.

Der har jeg opplevd att beinsplintene har oppført seg som granatsplinter.....

Men unngår du å penetrere store bein så går det som oftest bra.

Hadde jeg hatt bilder av kuler som har tatt livet av elg, hjort og rådyr skulle jeg lagt de ut her, men det har jeg ikke; av den enkle årsak at de plystrer rett igjennom!

 

Ett tips er, ikke bruk annbefalte "normalvekter" når du benytter deg av Barnes sine kuler.

Gå ned i vekt.

Ei 100 grs kule i 6,5 har sannsynligvis bedre praktisk penetrasjon enn de fleste "normale" blyspiss 9 gramskuler.

 

Jeg brukte 180 grs kuler i 338 i flere år med glimrende resultat.

 

Med tanke på lading av 100grs. Barnes x i 6,5: Skal du ha full fart er det vel MRP, Norma 15 og desslike. Andre krutt som egner seg, Vitav. 160 og 150, likeså skytterlagskruttene Norma-4 og Norma-19.

Om du ikke finner tabeller på 100 grs. Barnes X kula, kan du i ett knipetak benytte deg av tabeller for "normal" kuler i 120 grains vektklassen. Og PS: Ikke start med maksladningene da....

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du bruke X-kuler på rådyr? Vanlige blyspisser har jo dybdevirkning nok i massevis, og det er vel dybdevirkning som er den eneste store fordelen med x-kuler?

 

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Forresten: For ladedata kan du se på Robsoft.nu under "Laddata". Der ligger det sikkert noe.

Vel, altså, grunnen til at jeg sitter med disse kulene har jeg ingen fornuftig forklaring på :shock: Må jeg ha det hver gang jeg kjøper kuler som jeg ikke har prøvd før ? :mrgreen: Jeg spurte ikke spesifikt med tanke på rådyrjakt, men det kan nok tenkes at de blir brukt til det også.

 

Jeg kjøpte de rett og slett fordi de var superbillige, også har jeg aldri prøvd homogene kuler. Nysgjerrigheten ble for stor da prisen var "riktig", er det grunn god nok ? Også er det jo gøy med nye ladninger og nye kuler :lol:

 

Har vært på Robsoft-sidene, fant ikke mer der enn andre steder, ikke denne kula eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha 338RUM, har trålet det jeg finner på nettet uten å finne denne spesifikke kula. Jeg har erfaring med 120 gr kuler og skal vel greie å få til noe med tilsvarende data. Bæreflaten på x-kula er tilnærmet lik som på 120 gr Sierrakula jeg bruker nå og starter forsiktig der.

.........klippe.........Ett tips er, ikke bruk annbefalte "normalvekter" når du benytter deg av Barnes sine kuler.

Gå ned i vekt.

Ei 100 grs kule i 6,5 har sannsynligvis bedre praktisk penetrasjon enn de fleste "normale" blyspiss 9 gramskuler.

 

Jeg brukte 180 grs kuler i 338 i flere år med glimrende resultat.

 

Med tanke på lading av 100grs. Barnes x i 6,5: Skal du ha full fart er det vel MRP, Norma 15 og desslike. Andre krutt som egner seg, Vitav. 160 og 150, likeså skytterlagskruttene Norma-4 og Norma-19.

Om du ikke finner tabeller på 100 grs. Barnes X kula, kan du i ett knipetak benytte deg av tabeller for "normal" kuler i 120 grains vektklassen. Og PS: Ikke start med maksladningene da....

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...