Jump to content

6xc anbefalinger av riflestigning til denne


pejo

Recommended Posts

Har kikket litt på denne patronen og havesyken tar ordentlig taket. Tenkte å kjøpe en remingtom 700, i .243 eller 6 rem, og sette tilbake pipa og kamre for 6xc. ( Ja jeg vet at begge fungerer, men har lyst på 6xc)

 

1. Hvem har brosj?

2. beste rifle stigning, vil være med på 500m skyting og må ha kuler etter dette.

3. Hvilken av de to (.243 eller 6mm remington)er best egnet for denne omkamringen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hatt en 6mmBR i snart 10 år med 8"-stigning. Jeg ville uten tvil hatt samme stigning i 6XC. Anbefales.

Vet ikke om brotsj. Ettersom 243W har 1:10 stigning og 6mm Rem bruker 1:9 stigning som standard.

Og 6mmBR er brukt på 300m matchskyting siden begynnelsen av 90-tallet med 1:8 stigning vil være optimalt på evt. 500m også.

Link to comment
Share on other sites

Her er en link som kan gi noen svar:

 

http://www.6mmbr.com/6XC.html

 

Har selv grublet en del på 6xc, 243 eller 6mmBR.

 

Fordelen med 6xc forran 6mmBR er vel funksjon i magasinet. Pluss at den vel har et overtak på lengre hold enn 6mmbr.

 

I linken som er nevnt over snakkes det om at riflestigning på 1-7,5" til 1-8" og 115 grs DTAC kuler konkurer med 6,5x284 med 142 grs Sierra kuler på lange hold.

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

1. Hvem har brosj?

2. beste rifle stigning, vil være med på 500m skyting og må ha kuler etter dette.

3. Hvilken av de to (.243 eller 6mm remington)er best egnet for denne omkamringen)

 

1. Jeg.......snart. Har "noe" på gang her oppe.

2. 1 på 8 burde vel holde. Har skutt 115 grs Bergerkuler i 6mm Norma br-en min, og de stabiliserte etter litt omstendig hjemmeladning.

Med tanke på kulevalg; allt av 105-107-108 grains kulene skulle være selvsagt, pluss 115 graineren til Berger, og tilsvarende til Tubb.

3. Spiller vel ingen rolle vel........det du skal bruke er vel kassen, etter at klakkene er blitt lappet, fronten rettet og nytt avtrekk kjøpt inn. :mrgreen::mrgreen:

 

Ser vår nærmeste naboer i øst annbefaler skårne piper med 4 bommer (Bartlein). Vet landslaget har klaget på mantling med 6mm XC-en, men kjenner ikke til om de benytter kuler med molly. Jeg har skutt x antall kuler med molly i min 6mm Norma br, og har kun gode erfaringer med dette, og vil derfor fortsette med det samme i XC løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvordan går det med prosjektet ditt 338RUM?

 

Er selv snart i mål, så er spent på om du har høstet erfaringer.

 

Mine valg ble som følger:

 

Kasse: Kort rustfri Remington

Avtrekk: Remington X-Mark Pro

Løp: 8" Bartlein

Stok: HS Precision

Baser: Weaver Multislot tactical

Ringer: Millet Picatinny

Kikkert: Bushnell Elite 4200 6-24x50mm

 

 

Som man ser, snakker vi om et semibudsjettprosjekt. Tror likevel det oppfyller mine ønsker hva gjeder bruksområde: Treffe det jeg sikter på... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Peter! Sånn for ordens skyld: Hvordan og hvor har du orga Bartleinløpet?

 

Nå skal jeg være ærlig å si at jeg har ikke fått/montert løpet ennå. Er derfor ikke 100% sikker på at det er Bartlein det blir.

 

I første omgang skal vi prøve et "halvskutt" løp for trykk- og evt. litt presisjonstesting. Funker dette, blir det aktuelt med isetting av noe nytt. Løpet kommer fra en av våre aller beste skyttere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...