Jump to content

Beverjakta 2021


Castor

Recommended Posts

Muligens litt sent å starte en beverjakt tråd nå, da vårjakta på Bever nettopp er over mange plasser rundt om, meeen jeg har nå vært ute på beverjakt i vår jeg da dere.

Hadde i det lengste håpet at noen andre hadde startet denne beverjakt tråden, men nei. Kan man tolke det slik at det ikke har blitt jaktet veldig mye bever i dette landet inneværende år??

Nuvel...nok om det. Har observert bever på turene mine jeg, vet dere, riktignok sparsomt med bever

Slik så det ut forleden kveld, på post.

Klar til strid. Både mann og utstyr er klare for bever i bakken de.

20210423_191735.jpg.12e76b8d5ccccefbd24bf89f849349b3.jpg

Kom det bever??

Neeei, men en fin kveld var det, med fuglekvitter langs jordekantene og rådyr utpå jordet. Kan nesten ikke bli bedre. Måtte være om det dukket opp en bever, eller 3 da.

 

 

Nye runder og ny spaning.

Slik så det ute noen dager etter, på en annen post. 2 bevere observert og behørlig filmet. De var såpass gode venner at her blir det nok familie-forøkelse om ikke veldig lenge dere. De satt og pjuska så fint med hverandre, så det var en fryd å bivåne.

Artig å titte på. Bevertitting gir ro og harmoni i sjela. Anbefales.

20210430_212052.jpg.00f88129c6388abef8550de545550f63.jpg

 

 

Nok en strøken aften på jakt etter bever.....og denne gangen ble det bever i bakken, som dere ser.

20210428_212811.jpg.d2a18d3978823988df754da5f6c0cf58.jpg

En 2åring. Helt perfekt uttak. Både jeger og grunneier var særdeles fornøyde.

Ble forresten purret av grunneier forleden med klar beskjed at om det ikke ble bever i bakken snart, var det tvilsomt om beverjeger-kontrakten ble forlenget😀😀

Passet bra å velte bever et par kvelder etter da😀

Beverjegerkontrakten ble forlenget omgående uten spørsmål av noe slag😀

 

 

Så var det til å flå og prekivere bever dere.

Normalt må det en dose motivasjon til, forut for flåjobben dere vet, men denne gangen flådde man bever med et forsiktig smil i munnvikene. Sjelden man flår bever med et smil, men jaggu skjedde det denne gangen. Er et par sesonger siden siste beverflåing, så det passet bra nå.

20210429_202123.jpg.0318127aaf24f969ff949615e25a808a.jpg

Kan forresten anbefale Havalon-kniven dere ser på bildet over. Passer perfekt til å flå bever og rev med. Utbyttbart blad på denne.

Det er to momenter som må være på plass når man flår bever og det er:

- Skarp kniv

- Tålmodighet

 

Avsluttningsvis så hadde det vært ønskelig om flere hadde bidrattt med beverhistorier. Jeg synes generelt at det er lite fart i Kammeret.no

Flere av oss må bidra på hvert vårt vis så blir dette bra.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det er alt for lite fart. Her er det ikkje bever. Er vel på Facebook det skjer men eg syns eit forum er mykje betre.

Eg skal bidra litt med kva eg har gjort og ikkje minst tenkt på den siste tida, men det får eg nesten skriva ein anna plass.

Eller tykkjer eg det er veldig bra at du bidrar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble stusselig med fangst i år. Hadde kort på èn bever i Trysil og kunne ta ut minst èn på skadefelling annet sted. 
 

Kunne nok skutt sistnevnte, men den satt delvis skjult bak et tre, samt at det var en busk mellom den og meg. Holdet var maks 15 meter, men stående uten anlegg og den busken gjorde at jeg lot være. Hadde trådkorset i panna på den, men det føltes ikke sikkert. Prøvde å flytte meg litt til siden, men da reiste den. Var nok obs på at jeg var der. Fristen på den gikk ut 1. mai, som i den ordinære jakta, og han fikk avslag på utvidet frist pga mulighet for unger. Han fikk i stedet lov å fjerne demningen som har forårsaket oversvømmelse av hestebeitet hans.

 

Fikk aldri mulighet på skudd i Trysil. Ble stang ut der og. Det kom en svømmende i elva på min side. Så snudde vinden. To sekunder senere kom et digert plask, og borte var den. Den hadde kommet perfekt til om vinden ikke hadde snudd! Uflaks der altså. 
 

Får prøve igjen neste år! 
 

Men det er da artig bare å ha sett dem og da. Dessuten slapp jeg alt «sølet» etterpå, selv om jeg skulle hatt et sitteunderlag! 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5/16/2021 at 6:20 PM, ko-stens said:

Men det er da artig bare å ha sett dem og da. Dessuten slapp jeg alt «sølet» etterpå, selv om jeg skulle hatt et sitteunderlag! 

 

Sitteunderlag ja. Minner meg på at jeg måtte ta et røsk i fryseboksene forleden, på jakt etter "sitteunderlag" etter gjentatte "søksmål" fra fuen i huset.

 

Beverpelsene har akkumulert seg oppigjennom, så det var på høy tid å få de prekivert forresten.

 

Det endte med at man sendte 22 kg "sitteunderlag" med posten, ekspress over natt. Jeg kan informere om at det nok hadde vært nesten like "billig" å ta turen til Ølensvåg selv, med skinnene, inkludert overnatting på hotell. Men nok om det. Posten holdt det de lovet de. Beverskinna ankom Granberg Garveri på streken 24 timer etter avgang det lokale postkontoret. Skulle nesten bare mangle, til den prisen.

 

Jeg kan videre informere om at det ble romselig med plass i fryseboksene etter denne tildragelsen. Alle er fornøyde, selv om det henger en ørliten eim av Bever gjen i den ene fryseboksen😀

 

Det man gruer seg til nå, er fakturaen for garving og beredning. Det blir ikke billig for å si det slik, men må man, så må man.

Nå er det fred og fordragelighet i heimen.

Edited by Castor
Edit
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...