Jump to content

Erfaring med Baikal enkeltskudd og løpstilpasning?


chmeland

Recommended Posts

Hei. Jeg har ei hagle i 12/70 og har nettopp fått en rifle i 222 REM, begge bygd på Baikals enkeltskudd-kasse. Er det noen her inne som har erfaring med å bruke begge pipesett i samme baskyle? Planen er å dra på jakt med kun ekstra pipe i sekken. De passer ikke direkte, men det er neppe mye tilpasning som trengs.

 

mvh Chr Meland

Link to comment
Share on other sites

Hei, hagle pipa tilpasses til rifle baskylen.  Den er sterkere enn hagle baskylen , samt tennstift går på begge løp/kaliber. Har selv en o/u baikal løpsett som jeg kunne ønsket å tilpasse til baikal kombien min. Vet ikke hvor jeg skal sende settet for dette.  Har gressvik fremdeles børsemakere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg så litt på den muligheten men får du ikke da problem med sjalteren for ejektor/ekstraktor, som sitter under haglepipa? Den går gjennom et eget hull i bunnen av hagle-baskylen og det er ikke tilsvarende hull på rifle-baskylen.

 

jeg har lest om forskjellene i tennstift, men forstår ikke problemet. Kan du forklare?

 

mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

kombi og o/u har ikke slik/samme mekanisme for ejektor/ekstrator. Min enkelløper har kun ekstrator. Ikke alle kom m ejektor. Den enkelløper m knapp under for av/på ejektor der blir sannsynligvis funksjonen fjernet tenker jeg. 

Link to comment
Share on other sites

Ang tennstift/baskyle rifle/hagle så har det vistnok  noe med tykkelse å gjøre. Har som sagt ikke gjort noe med dette selv.  Altfor mange som sier noe om dette,men lite innfo om hva som skal/må gjøres. Har derfor lagt mine prosjekt på is inntil jeg /noen vet.🙄..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du kikker på tennstiftåpningen vil du se at riflestiften har mindre diameter og mindre klaring mellom hull og stift. Det gjør at trykket i riflepatronen kan være høyere uten å få gasslekkasje fra tennhetta. I tillegg slår vel riflestiften ikke så langt ut. Var inne på samme tanken selv, men jeg har bygget opp kolben min for kikkertsikte, og da funker det dårlig med hagleløp. Skal du gjøre dette anbefaler jeg å tilpasse til riflekassa. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På mine børser var det så lite som skulle til av tilpasning at jeg løste dette med litt fin slipepasta på hengslebolten og åpning/ lukking av hagleløpet på riflekassa 50 ganger. Renset og sjekket med "riktig" løp flere ganger underveis for å sjekke at det ikke ble slark mellom løp/kasse. Gikk fint, det var trangt og trått i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...