Jump to content

Fast steel 800-X


culot

Recommended Posts

Nu när italienarna är lite skärrade över de nya EU galenskaperna angående bly   Så tog jag upp mitt stål laddande  igen. 

Då jag för en tid sedan köpte Mr. Bordins laddatabok  och som jag för övrigt nämt här på forat så utgick jag ifrån data i den.

Tyvärr har  italienarna en fixering att det ska laddas tungt i stål för att sedan gnälla över det fasansfulla rekylen... 

Personligen hävdar jag att för om man ska kunna behålla täckning i antal hagel så ska man frångå den gamla rekommendationen att gå upp 2 storlekar på hagel.

Istället ökar man farten och nöjer sig med 1 storlek, i mitt fall som kör med IT: storlek på hagel så vart det i alla fall 2 stl  då mina stål 4: är i US stl 3,3mm vilket motsvarar IT:3  och jag nyttjar  normalt IT:5 bly 2,9mm.

Det finns i boken en laddning med det tyvärr nedlagda krutet IMR 800-X   12/70  cx 2000  1,95x32gram B&P32  IT2:stål  58mm   438m/s  878bar ..  Jag beslöt  mig för att få upp farten öka krutet 0,05gram  och MINSKA

Haglet ca 4 gram  till 28,4gram  ( 1oz)  förladdningen byttes till B&P28 och stålet vart i mitt fall IT:3 /us4   och laddningen stängde mkt fint på 57,8mm 6-stuk.

Kronografen gav   484-483-478m/s på display @ 1,5 m  och bilderna på 25m med MOD choke var i mitt tycke goda, Rekylen var av farten självklart  lite mer än en 28g övningstål i 430-450m/s  men absolut inte obehaglig.

Jag har gett datan till Italienarna  för jag hoppas dom kommer tryckprova den då jag tycker den är mycket lovande, jag kommer trots att jag ännu inte är tvingad prova den under hårda förhållande på kommande vinterjakt på knipor.

Kanske även skarvjakten i augusti ....  Jag har lagt  ut lite träffbilder på forat jaktsidan , ska se om jag kan fixa en länk..  

https://www.jaktsidan.se/ipb/uploads/monthly_2021_03/D2971DE0-A859-461D-88D7-DB6F270D6ECB.thumb.jpeg.fb279e712de9f26b86be07fa4b47a1cb.jpeg

 

/ P 

Edited by culot
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvor får du kjøpt B&P wads?

Helt ny på dette med haglelading men lyst å prøve ut å lade stål til rypejakten og ikke bare bly. 
Hogdgon Longshot, IMR x-800.. hvilke andre krutt anbefales å lade stål med. Som man får tak i her i Norge?

Har du andre ladedata på stål 32 g lading med forskjellig type krutt?

 

Er dette en greit wad?

https://hjemmelading.no/produkt/bpi-wad-12ga-csd-1-1-1-8-oz-283-318-gram-unslit-steel/

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

On 4/18/2021 at 8:03 AM, gordon setter said:

Hvor får du kjøpt B&P wads?

Helt ny på dette med haglelading men lyst å prøve ut å lade stål til rypejakten og ikke bare bly. 
Hogdgon Longshot, IMR x-800.. hvilke andre krutt anbefales å lade stål med. Som man får tak i her i Norge?

Har du andre ladedata på stål 32 g lading med forskjellig type krutt?

 

Er dette en greit wad?

https://hjemmelading.no/produkt/bpi-wad-12ga-csd-1-1-1-8-oz-283-318-gram-unslit-steel/

Förladdningen du länkar till är B&P  men jänkarna döper om dom för att inte folka ska köpa direkt från ital.   Har du läst det inlägget från igår om gyttorp 28g :3 stål ? I den är det vectan A0 krut och är mycket lätta att kopiera. 
förladdningen är gualandi BRG M  om jag kommer ihåg rätt

http://www.gualandi.it/img/products/plastic_wads/serie_tubo-brg_m.jpg

Edited by culot
Link to comment
Share on other sites

@gordon setter vapendepoten har väl A0 ?  Dina Landsmenn härinne har fått tag på A0 i vart fall, rådfråga dem. 
Googla gualandi tables då kommer du till deras hemsida och kan. Se och läsa vad förladdningarna heter orginal . Ska du kopiera Gyttorp/Normas 28g stål måste du få tag på SG mag-13  som du ser på bilderna. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...