Jump to content

9,3x62 oryx


multijohan

Recommended Posts

Har ikkje prøvd tyngre enn 285 gn, er godt fornøygd med den kulevekta. 

Kuledropp med denne ladninga på jakt betyr minimalt ut til 150m (ca 4 cm) og lite opp til 200m (ca 11 cm), utover den avstanden så må man tenke seg om ei gong til før man trekker av. Med 325 så blir distansen såklart kortare, du må nesten vurdere ut frå området du jaktar i kva avstander som du må kunne håndtere. 
Alt dette er med rifle innskutt på 100m. Går som hundefører og avstandene er oftest korte med denne rifla. Mine andre jaktrifler blir skutt inn på 150m.

Finner igjen 90% av kulene ståande i skinnet på utslagssida. 
Meget! gode skuddreaksjon på både mega og oryx.
 

Brukes på eige ansvar!

 

Sako 85 med 47cm løp

 

Bruker samme ladning på både Oryx 285gn og mega 286gn

Vv-n150 59gn

Federal 210 hette

COL 83mm som gjev 6mm friflukt i mi rifle.

Snitthastighet v0 680m/s

Samling 18 mm på oryx.

Samling og  treffpunkt er omlag likt (2cm) mellom dei to i mi rifle.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Gå for 285gr. Den vil gi høyere hastighet (Mindre foranhold på løpende villsvin) samt en flatere kulebane enn 325gr. 325gr blir bare krampaktig i 9,3x62. Du "vinner" ingenting ved å bruke den ift 285gr. 

 

Som @tussehaugen nevner: kulebane/treffpunkt er egentlig ikke noe problem, så lenge du er klar over det og kan kulebanen i rifla di.

 

Når det er sagt; Jeg personlig ville, ivertfall på villsvin, gått for en lettere kule med høyere hastighet. 250 gr Accubond, 255 gr Geco Pluss, eller 250gr Barnes TTSX. Med normallengde på pipa, vil du oppnå betraktelig høyere hastighet på disse, samt at de har en høyere BC. Med disse så får du samme kulebane som feks. en 180 gr kule i 30-06 ut til 300 mtr.

 

I ei normallengde-pipe (56-58cm) vil du få mellom 760-790 m/s med ei 250 gr kule. På en evt drivjakt på villsvin gir det deg litt mer slingringsmonn mtp. skyteavstand om du skulle feilberegne litt.

Om man skyter inn med litt overslag på 100 mtr i tillegg, så er det ikke så farlig om man feilbedømmer litt på avstand på storvilt innenfor 200 mtr.

 

En annen ting er at du vil få en mildere rekyl med lettere kule. Ikke noe bakdel det heller.

 

Jeg har brukt 18,5 g Mega/oryx, samt alle de 250 gr kulene jeg nevnte lengre opp. Aldri lagt merke til at de tyngste kulene har "mere drep" , hverken på hjort eller elg.

 

Med VV n-150 krutt, så kan du bruke VV sin ladetabell for 18,5 gr Mega som utgangspunkt:

 

image.png.6d0f1ef7a3b9194c5ba58bda7102ce94.png

 

Hele tabellen finner du her:

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=92

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, tussehaugen said:

Sammenlignet med andre pålitelige ladetabeller så er det eindel å gå på i forhold Vv sine ladedata. 
Min ladning kan sjå heftig ut, noko den ikkje er.

 

Enig. Jeg har en mistanke om at VV legger ut litt "slappe" ladninger.

Ift mange andre så er de i nedre del av skalaen ja. Den oppdaterte versjonen som ligger ute nå, synes jeg er blitt enda et hakk slappere, enn de tabellene de har publisert tidligere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er ei ladning i øvre sjikt.@multijohan

Meiner den ligger 1gn over tabellene i ladeboken. I mi rifle er det ingen trykktegn og samling er meget bra, den kan likevel vere for heit i andre rifler. Du sjølv må ta ei vurdering om det er for hardt ladet for di rifle og eventuelt ta av ein gn eller to. Om samlinga fortsatt er bra så betyr neppe tapet av fart noko særleg i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...