Jump to content

Mauser løp til Tikka M595?


Tikka-Sporter

Recommended Posts

ho ho ho i julestria

 

har for hånden ett gratis flunke nytt S&L løp i 308 til en mauser. Nå er ikke jeg noen racer på mauser, men det er den typen forsvaret brukte før m overtre foran løpet (M98 tro??)

 

Frågan er; vil dette løpet kunne gjenges i kammerenden og settes på min Tikka Sporter M595?? Eller er størrelsen på mauserlåskassen slik at S&L løpet allerede er dreid for mye ned til å passe min Tikka kasse?

 

Tog dere 'an?

Link to comment
Share on other sites

Bukken og Mentor, er som sagt INGEN ekspert på Mauser. Fikk bare ett løp av en kompis som han hadde igjen hadde fått omtrent gratis, og han sa det var til mauseren han har. Løpet er fra S&L (står på siden), er i 308 win og har en forsenkning i front som ser ut som feste for frontsikte/løpsbånd el lign. Kan knipse ett bilde av løpet om det er interessant, skulle gjerne visst hva dette var??

 

Løpet er ikke mye tykkere i kammerenden enn Tikkaløpet etter mine målinger (ca 1mm). Har ikke målt selve gjengene på tikkaen da gamleløpet ennå er skrudd i. Men det skulle da fremdeles være mulig som Fossdal sier å bare dreie ned gjengene og lage nye gjenger til tikka om tikka er mindre i diameter. Om dette IKKE er ett mauserløp og dermed ikke kan dreies ned, må det vel være mulig å kappe løp i kammerenden og lage helt nye gjenger til tikkaen og kamre på nytt?? Løpet er som sagt strøkent, og ikke minst gratis.... :)

Link to comment
Share on other sites

Oppskriften du gir tyder på at det er et Mauserløp til M/59 hvis det er dreid mye ned i fronten ellers så er det en M/67

S&L piper ble brukt en god del i sivile M/59 og M/67 Skarpskyttergevær.

M59 og M/67 ble produsert på Kongsberg av gamle Mauser 98 mekanismer.

Endel mente at S&L pipene gikk bedre en Kongsbergpipene og byttet derfor til disse.

Bunndiameteren på M98 gjengene er 25mm og pipa kan tilpasses alle rifler med gjengediameter under 25mm.

Link to comment
Share on other sites

Takk Takk mentor.

 

Det du sier er nok helt korrekt, viser seg å være til ett m67 skarpskyttergevær (har som sagt lite peil på mauser desverre)

 

Tikka Sporter og ny S&L pipe sendes herved til Vågsland våpen for kamring og kapping. Blir 21mm i munning etter kapping, blir ei fin jaktfeltpipe det :)

 

Ser mange skryter av S&L pipene, får håpe denne holder krava mine da ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...