Jump to content

Erfaringer med Dillon Carbide Dier..?


John H

Recommended Posts

Var på julehandel i dag og hadde bestemt meg for et eg "får" ladesett av fruen til jul i år.. :lol:

Etter mye lesing her inne var eg bestemt meg for RCBS Rock Chucker Supreme kit.

Ringte rundt litt og merka at det var noe pris forskjell på de få som leverer i Bergens området så turen bar adgårde til XXL.

Passa jo egentligt bra siden eg var litt spendt på tilbudet i butikken der oppe.

Men når eg kom opp der var de desverre utsolgt for RCBS og hadde bare Dillon igjenn. :shock:

Ble jo litt usikker da eg visste hva som var i RCBS sett og hva eg manglet i tillegg til settet, hadde ikke satt meg noe inn i Dillon sitt sett så eg viste heller ikke hva eg mangla. Men etter litt om og men bestemte eg meg og gå for Dillon settet og tok litt råsjanser på hva eg mangla og ikke.

Visste jo godt at dette ikke er settet er for ferske som meg men vurderte at fritiden i hjulen til og vere ment for slikt som dette så... :wink:

Og vente til de hadde fått inn RCBC settet over nyttår eller vente på lang postgang andre steder fra nå før jul var heller ikke et alternativ...Måtte ha der og da! :lol:

Tusla derfra med en RL550B og diverse tilbehør... :D

Når eg nå sitter hjemme ser eg at det er .223 Carbide dier eg har fått.(Dillon Three-Die Rifle Die Set)

Har jo lest litt rundom og ser at dette er vanligt og bruke til håndvåpen og at de skal vere "smørefrie"

Er det noen som har erfaring med hvor godt de fungerer "smørefritt" eller skal eg safe og smøre som ved vanlige dier..?

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal bli spennende og prøve dette i dag.

Prøvde forsiktigt og føre noen hyler opp i diene i sted og merka stor forskjell på hylse produsentene.

Norma sine 1 gangs skutte hyler gikk langt opp i dia for den stoppa s&b sine gikk mye mindre opp i dia.

Må bare finne et sted som er sterk nok til og skru pressa fast. :twisted:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sitter no og leker meg litt med pressa og sizing dia.

Har justert den inn slik at eg akkurat får kamra børsa lett igjenn etter ompressing av hylsa.

Har no prøvd på et 20 talls S&B hylser og 6-7 av disse får en rar bulk rett under konen på hylsa.

Bruker vannløselig smøring fra RCBS, og har prøvd litt med smøring på flere måter for og se hva som skjer men ser ikke ut som det har noen sammenheng med dette. Eneste eg reagerer på at det ligger mye smørning inni "bulken".

Noen som har erfart dette og aner hva eg gjør galt?

Kritikk mottas med takk... :oops:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er nybegynner selv mtp hjemmelading, men ut fra omtaler og tilbakemeldinger virker det som at S&B-hylser ikke er noe spesielt å satse på. Kvaliteten i godset er visstnok dårlig sammenlignet med mange andre merker.

 

Ikke tro på slt du hører.... :wink: Har hatt Selleri & gullerot hylser som hhar fungert utmerket (9mm) og har hatt kranglete hylser. Det er nok ingen komponent fabrikker som lager alt likt og

av samme kvalitet hele tiden. Nå tror jeg kanskje at den største utfordringen ho S&B er nettop kvalitetskontrollen og standarden de bruker. Men det kan være gode ting derfra også.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte no gjennom 20 Norma og 20 Remington uten problem, men med litt forsiktig smørrting som nevnt lengre oppe i tråden.

Ingen prob med disse.

Var tom for S&B hylser og prøve på men får ut og produsere litt tomhylser i morgen som eg har og prøve på.. :wink:

Føler at eg kan ikke konkludere med noe før eg har prøvt og kjøre gjennom noen S&B med forsiktig smørring også før eg tør trekke noen konklusjoner selv..

Har skreve ut så mye "morro" skiver i det siste så det skal bli morro på "bana" i morgen :twisted:

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En sånn bulk har jeg klart å lage på de fleste hylsefabrikat, og i mine tilfeller er det for mye smøring som er årsaken.

S&B hylser har jeg ladet flere ganger, både 308w og 30-06. Det virker som om det er litt ujevn kvalitet. Enkelte hylser har sprukket i halsen, mens andre tåler mange omladinger. (lotvariasjon)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...