Jump to content

Teoretisk og praktisk presisjon på en skuddserie?


thunea

Recommended Posts

 

Hei skyttere

Spørsmålet er som følger: Hvor god samling er teoretisk og praktisk mulig for en god skytter å oppnå med en 9 mm Glock 17 type pistol på 25 meters hold? Mitt aktuelle våpen er den svært like CZ P10C med 4.25 cm løp.

Og  hva er tilsvarende for en 22lr S&W Victory target pistol? Løpet er 5,5".

Begge våpen har kun jern sikter.

Link to comment
Share on other sites

Normalt er det nesten alltid skytter som setter begrensningen for samlinger heller enn våpenet. Den neste variabelen er ammunisjonen.

For skyting frihånd er en match-pistol i .22 mye lettere å få til å samle pent da den er laget spesifikt for akkurat dette.

En pistol laget for å bæres daglig av militære eller sivile har en god del kompromisser som match-pistolen ikke trenger ta hensyn til.

 

For å ta det faktabaserte først: 

Hva våpenet kan klare uten å involvere deg kan du best finne ut ved å teste det i Ransom Rest. 

Forskjellig ammunisjon kan som nevnt gi forskjellige samlinger så du må også teste med forskjellige merker/ladninger. 

En del våpenprodusenter legger ved en test-skive som viser deres prøveskyting men resultat fra Ransom Rest med ammunisjon som du faktisk får kjøpt her er det mest relevante for deg. 

Lader du selv kan du også prøve deg fram med forskjellige kuler og ladninger for å finne det som passer best i akkurat ditt eksemplar av et våpen. 

Har du ikke tilgang på Ransom Rest kan du gjøre prøveskyting sittende med anlegg over en sandsekk. Har sett noen bruke påmontert lasersikte for å eliminere jernsiktene som feilkilde.

 

Når det er sagt (her kommer den subjektive meningen), trente jeg for en del år siden mest med en Glock 21 i .45 ACP og skjøt jevnlig 46-48 poeng på 25m på standard presisjonsskive. Dette med 2-håndsgrep og S&B ammunisjon uten tidsbegrensning. Det er folk som er mye bedre enn meg med Glock så dette er langt fra det beste som kan fås til.
CZ lager bra våpen så jeg tviler på at egenpresisjonen i CZ P10C er noe dårligere.

 

Hva du kan få til av samlinger er direkte relatert til hvor mye du faktisk trener. Med tanke på dagens begrensninger med tilgang på baner skal du ikke se bort fra tørr-trening som en god ide.


Om du er fokusert på samlinger, finn, lån eller tigg tilgang til en bane med Ransom Rest og ta flere forskjellig pakker ammunisjon for testing. Når du så vet hva som samler best vet du hva du har å trene mot. Vær obs på at Ransom Rest krever feste-plater tilpasset pistolen så sjekk om noen kan låne deg dette.
Alternativt, test med anlegg over sandsekk. Min erfaring der er at det lønner seg med en sekk/pøl under albuen også for å få mest mulig stabilitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/19/2021 at 11:15 AM, thunea said:

 

Hei skyttere

Spørsmålet er som følger: Hvor god samling er teoretisk og praktisk mulig for en god skytter å oppnå med en 9 mm Glock 17 type pistol på 25 meters hold? Mitt aktuelle våpen er den svært like CZ P10C med 4.25 cm løp.

Og  hva er tilsvarende for en 22lr S&W Victory target pistol? Løpet er 5,5".

Begge våpen har kun jern sikter.


Hei

 

har selv P10C og den går veldig bra. Jeg skyter like godt med denne som med mye dyrere pistoler og samtidig en av de artigste pistolene jeg har. Vist jobben blir gjort riktig går den bra. Jeg skyter hjemme ladet ammo og ikke kjøpe. Så er litt svakere. 

 

AA487DAE-0694-4891-A9D9-784CBE19C85E.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...