Jump to content

Miniprosjekt: billig system basert på Baikal IJ18 (Baikal enkeltskudd)


chmeland

Recommended Posts

Hei

Jeg har ei Baikal hagle kal 12 og er på jakt etter Baikal rifle. Planen er å få pipen på den ene tilpasset baskylen på den andre, slik at jeg har et rimelig og morsomt systemvåpen til fugl og rådyr. Kommer nok også til å kappe/gjenge riflepipa.

 

Da dukker noen spørsmål opp:

 

Bør jeg gå for 222 eller 223? Stemmer det at disse opprinnelig kun ble lagd i 222, og at 223 eksemplarene er modifiserte 222? Har også lest at stigningen ikke passer for 223, har det noen praktisk betydning for jaktbruk? Hva anbefaler dere, 222 eller 223?

 

Dersom jeg ender med å gå for en 223, kan jeg da kjøpe en 222 og få denne boret opp uten at det koster skjorta? Tilgangen på 222 er mye større enn 223-våpen

 

Er det likegyldig hvilken baskyle jeg bruker, så lenge den passer?

 

Tips til passende kikkertmontasje? Ser for meg en liten, lett kikkert uten alt for stor lysåpning (dagslysvåpen) men med brukbar forstørrelse

 

Andre tips?

 

mvh

Christian

 

Link to comment
Share on other sites

Har i noen år tengt tanken selv😊

Kan prøve meg med noen tanker til dine spørsmål.

Hvis du lader selv er vel 222rem den som skyter best og blir minst jobb, hvis du kjøper amo er det 223rem som er lettest å få tak i og er rimeligst.

Om det er et 222rem løp som er kamret opp til 223rem vet jeg ikke, men hvis så er så burde du greie å stabilisere kuler opp mot 55grs og få akseptabel presisjon.

Hvis du skal brotsje opp kammeret fra 222rem til 223rem så tror jeg det blir mere omfattende, må kanskje ha løpet løs fra låseblokka for å korte av løpet i bakkant for å få nok nytt gods til brotsjingen, så da kan det kanskje fort koste flere skjorter å få det gjort.

Basskyle spørsmålet avhenger også på tennstiften, vil tro at tenstiften for riflepatron godt mulig vil sette hull i haglepatronen, så kanskje det må til med ny tennstift som i tykkelse er en mellomting mellom rifle og hagle tykkelse.

Montarsjer kan du bruke alt av og det som passer deg så lenge det er 11mm (tror jeg) som er det samme som for salonggevær.

Disse Ij18 ble også solgt i haglekaliber 16 og riflekaliber 308rem, så du har i praksis muligheten til å sette den opp med 2haglekaliber og 3riflekaliber.

En annen tanke jeg har tengt er å gjenge opp en låseblokk og gjenge opp nye/brukte løp i ymse kaliber så di passer inn i denne, da kan du skifte løp-kaliber som ett systemvåpen😁 eneste problemet jeg ser blir da tilpassing av ejektor og låsen til forskjeftet.

Mye spennende tanker om dette her🙈

Edited by Jegerbombom
Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du har kommet litt lenger i prosessen enn meg :-)

er for utålmodig til å vente på en 223 så blir vel en 222. Skyter ikke tusenvis av skudd så det vil vel gå bra. 
kan du forklare mer hva det vil si å gjenge opp en låseblokk? Er det gods nok til at du kan gjøre det?

 

mvh Chr

Link to comment
Share on other sites

Tanken jeg tenker har jeg hatt i 8-10år og er, at hvis løpet kappes på streken og låsedelen til venstre på bildet du da sitter igjen med gjenges opp innvendig og du da tar ett rifleløp i valgfritt kaliber og dreier av og gjenger for å skrues inn låsedelen, så har du i prinsippet ett muffe-system for bytte av løp-kaliber alla Heen eller Rafdal muffa.

Du kan kjøre kaliber med både rand og rille patroner og det som jeg ser som det som kan bli mest plagsomt å få til er tilpassing av ekstraktoren for å få ut skutte hylser og låsehaken for forskjeftet.

Det kan sikkert være greit å gjøre denne kappingen/ombyggingen med et rifleløp som emne for da får du en låsedel med mere gods å jobbe med ved utdreiing og gjenging av, og også automatisk ferdig freste spor for kikkertsikte😊 

20210117_155901.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...