Jump to content

Håndkikkert?


ORYX

Recommended Posts

Havna til slutt opp med en Zeiss victory 10 x 42 med lotutec, kan anbefales på det sterkeste.

Har prøvd andre modeller og men har ikke prøvd noen som er bedre i den str.

Sammenligna den med en kompis sin Leica geovid, men zeissen var merkbart bedre i skumringa.

 

Har du bruk for en med avstandsmåler er Zeiss victory 10 x 45 rf en konge.

Link to comment
Share on other sites

Havna til slutt opp med en Zeiss victory 10 x 42 med lotutec, kan anbefales på det sterkeste.

Har prøvd andre modeller og men har ikke prøvd noen som er bedre i den str.

Sammenligna den med en kompis sin Leica geovid, men zeissen var merkbart bedre i skumringa.

 

Har du bruk for en med avstandsmåler er Zeiss victory 10 x 45 rf en konge.[/quote

 

 

 

Enig :!: Har min i grön. En helt perfekt allroundkikare :!::D

Link to comment
Share on other sites

Nå står det mellom Zeiss 10x42 eller 10x45 med avstands måler. Syntes 10x42 var nydelig å holde i og lett. Mens den med avstands måler var en del tyngere. Er forvirret :!::!::!: . HJELP :!:

 

Köp 10x42an :!: Du kommer inte att ångra Dig :!: Den gröna er bare lækkert det :!::mrgreen:

Och för pengarna som blir til over,köper Du en Fudprofessor till kjærringa :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå står det mellom Zeiss 10x42 eller 10x45 med avstands måler. Syntes 10x42 var nydelig å holde i og lett. Mens den med avstands måler var en del tyngere. Er forvirret :!::!::!: . HJELP :!:

Jakter du?

Har du bruk for avstandsmåler?

Da kjøper du den med måler.

Så enkelt er bare det... :D

Å så er det jo kjekt å ha. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt (har jeg sagt...../Fleksnes :wink: ).

En avstandsmåler trenger man ikke så ofte som en kikkert. Her snakker vi om bruksnytten. Hvorfor legge på x antall gram for å få en funksjon du kanskje trenger fire-ti ganger i løpet av året (avheng. av hva du jakter og hvordan m.m selvf.) Nå er jeg ikke sikker på prisen m/avstandsmåleren på denne Zeissen, men la oss si at du kan kjøpe en vanlig 10x42 + håndholdt avstandsmåler for prisen for Zeiss m/avstandsmåler. Da hadde jeg gått for lettere håndkikkert og event. en avstandsmåler hver for seg (visst behovet er der).

 

Jeg liker å ha med meg håndkikkert på omtrent alle fjellturene jeg går, jakt eller ikke. Men det er et fåtall av turene jeg virkelig trenger å lasre. Comprende? :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så enkelt (har jeg sagt...../Fleksnes :wink: ).

En avstandsmåler trenger man ikke så ofte som en kikkert. Her snakker vi om bruksnytten. Hvorfor legge på x antall gram for å få en funksjon du kanskje trenger fire-ti ganger i løpet av året (avheng. av hva du jakter og hvordan m.m selvf.) Nå er jeg ikke sikker på prisen m/avstandsmåleren på denne Zeissen, men la oss si at du kan kjøpe en vanlig 10x42 + håndholdt avstandsmåler for prisen for Zeiss m/avstandsmåler. Da hadde jeg gått for lettere håndkikkert og event. en avstandsmåler hver for seg (visst behovet er der).

 

Jeg liker å ha med meg håndkikkert på omtrent alle fjellturene jeg går, jakt eller ikke. Men det er et fåtall av turene jeg virkelig trenger å lasre. Comprende? :D

Hva slags avstandsmåler får du som holder mål i forrhold til den i Zeiss rf..?

Har selv 10 x 42 victory uten rf, men kunne godt bytta den ut i den med rf....

Synd den ikke var tilgjengelig da jeg kjøpte ny, (men har du kan vi gjerne bytte..../Øystein Sunde: :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale (ut fra at jeg har den) Leica Ultravid 8x42

Som allroundkikkert for jakt er jeg svært godt fornøyd med denne.

Syns at 8x passer bedre til skogsjakt og generellt bruk, da bildet er stødig og synsfeltet er stort.

Benyttes både på hjort og elgjakt.

Skulle jeg hatt en egen kikkert spesiellt for bøjakt/måneskinn etter hjorten, ville jeg nok kanskje valgt en større.

 

Foretrekker løs avstandsmåler (Leica R1200).

Har brukt denne comboen i et par år nå, og det fungerer supert.

I kjent jakterreng er avstand kjent på de fleste postene og åpne flatene hvor avstand kan ha betydning, ergo benyttes avstandsmåler minimalt.

På fremmede felt eller på tur er gjerne avstansmåleren med i lomma.

Ser kanskje nytten av integrert avstandsmåler helst på villreinjakt med mye kikkertbruk, og konstant avstandsbedømmelse.

Da vil nok en slik være optimal (bortsett fra den noe høyere vekten).

 

Så fra mitt ståsted er bruksområdet det første som bør defineres, deretter hvor mye som er på sparegrisen, deretter prøve og se, prøve og se til en har truffet et valg. Tror personlig at de tre store (Leica, Zeiss og Swaro) ligger ganske så likt rent kvalitetsmessig, men har som sagt kun erfaring med Leica i denne prisklassen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...