Jump to content

Aktivering av Elghund i mørketiden


Tron

Recommended Posts

Velkjent problemstilling kanskje;

 

Har en veltrent NEG med stor jaktlyst, om våren og sommeren/høsten og gjennom jakttiden er aktivering ikke noe problem, det går unna med trening, uteliv og sommerdvale når varmen setter inn. Men når jakta er over og mørketiden kommer (relativt sett da, bor i Østfold) blir det jo til at hunden ligger hjemme alene hele dagen, rundt klokka fem kommer familien hjem med lavt blodsukker og dårlig tid, guttungen på 2,5 år stjeler showet frem til ca. klokka sju avbrutt av en heseblesende middagstilberedning/fortæring. Så blir det en tur i bekmørten på en time eller to uten særlig annet innhold en snusing/nødvendige ærend, og så resten av kvelden på stueteppet. Kort sagt: Et litt lite innholdsrikt liv for en aktiv hund på fire år.

 

Så til spørmålet: Noen som har forslag til meningsfulle aktiviteter som kan stimulere litt i den mørke tiden da jakttrening i beste fall kan skje en helgedag i uka, eller kanskej slett ikke i det hele tatt? Det kan være individuelle eller kollektive aktiviteter, organisert eller uorganisert.

 

Har vurdert noe slags dressurkurs eller lignende, kunne jo hende vi begge (eller alle tre, kona skal helst involveres i dette hvilket innebærer lite fysisk aktivitet, da hun bærer på en ny presumptiv skattebetaler) lærte noe av dette, men er det andre gode ideer?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Dressurkurs er ikke så dumt, men sosial trening på alle vis kan være nyttig. Ta med hunden til by/tettsted, uten salt på fortauet, og la den få "smake på" det urbane livet. Bare å stå og se på all aktivitet uten selv nødvendigvis å ta del i det kan være slitsomt for et hundehode.

 

En annen ting du kan forsøke, er å samle noen hundeeiere med firbeinte venner til hva vi kaller miljøtrening. Ikke nødvendigvis dressurkurs, men lære de til å gå pent i bånd, oppføre seg skikkelig selv om det er andre hunder i nærheten. Der er det en del av oss jakthundeiere som slurver litt.

 

Lykke til, både med hunden og den kommende skattebetaleren.

 

God jul!!

Link to comment
Share on other sites

Dressurkurs er slett ikke dumt! I tillegg til at du og hunden garantert vil lære noe nyttig på et slikt kurs, vil du få noen innspill til trening du kan holde på med hjemme når du og hunden ønsker å finne på noe innendørs eller ute i hagen en ettermiddag. Jeg bruker det jeg har lært av lydighetstrening som mental aktivisering. Terpe på lydighetsøvelser. En mental aktivisering som ikke krever hverken mye plass eller mange rekvisitter. I tillegg har jeg gått sammen med noen venner og fått låne en offentlig parkeringsplass som vi trener sammen på en dag i uka i vinterhalvåret. Der er det alltid opplyst og måkt for snø :D

 

En elghundfører jeg kjenner deltok på et dressurkurs spesielt beregnet på elghunder, og han syntes det var veldig kjekt.

 

Ellers kan man finne på f eks:

Apport-trening.

Neseprøve (Lp-aktivitet) søke etter "tapt gjenstand" med apportering ( jeg gjemmer en leke eller en spesiell apporteringsgjenstand - kan jo være en elgklov - bak en busk i hagen, eller i huset - eks bak en puff- og ber hunden finne den og avlevere den).

Frisbee el. ballkasting med apportering

Snørekjøring (?)

Det finnes også ulike "mindgames" som å klare å få tak i en godbit ved å velte eks en kopp el. en blomsterpotte som står oppå, vente med å ta godbit mellom labbene eller på nesa, snurre rundt og slike triks. Ikke bare kan det være morsomt, men det pleier å virke beroligende på hunden med litt hjernetrim.

 

Les gjerne boka "Atferdstrening og aktiviteter" av Ernst Evensen, Landbruksforlaget. En fin bok om akkurat disse tingene :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips!

 

Bikkja elsker jo selvsagt elgjakt, det lever han for, men jeg har tenkt litt rundt hva han responderer på når vi trener/jakter og utover det å få herje med elgspor (for ikke å snakke om en elg!) så har jeg inntrykk av at det er samarbeid og komunikasjon han blir både "glad" og sliten av. Øvelser med mye komunikasjon vekker ham veldig fort, slavisk sporing på elgskank uten noen innlagte øvelser har ikke samme virkning på ham. Derfor tenkte jeg litt på dressurskurs, lydighet e.l.

 

Jeg får orientere meg litt i omegn (indre østfold/akershus) om tilbudene.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Prøv klikkerkurs!

Anbefales av elghundeier!

 

Ellers får du ta det tapte igjen i helgene; ski (kanskje ikke snø der du bor...?), trekke spark (kanskje ikke is heller....), jogge, leke/apport/søk, og hvis det faktisk er barmark og du har dagslys, legg litt blodspor!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...