Jump to content

300 win mag. Patronvalg/billig ammo


Tommy Tikka

Recommended Posts

Hei...Jeg har kjøpt en Tikka i 300 winmag, og lurer på hvor det er billigst ammo å få kjøpt. Jeg lader selv og skal kjøpe die sett i caliberet, men mangler hylser. Er det stor forskjell i hylsekvaliteten på forskjellige merker ? jakt og friluft har remington helmantel til 13 kr pr stk, og det høres ut som et bra tilbud ? Er det noen som har tomhylser å selge ? mvh Tommy

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke remington hylsene. Blir fettbuler uansett hva jeg gjør ,og de strekker seg voldsomt også etter hver skyting. Med Norma hylser blir det aldri buler og de kan lades svært mange ganger. Har helspresset normahylser oppimot 15 ganger i 30en. Lapua hylser har jeg ikke prøvd, men de er nok ikke noe dårligere enn Norma.

 

Jeg kjøper Norma jaktmatch og lader videre på disse.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse! Har makan selv.

 

Kjøper jaktmatch og lader sierra 190gr heilmantel og 200gr jaktkuler.

Foretrekker kuler på 200gr, har brukt oryx i år med bedre resultat enn forventet gjenomskudd på 4 hjort og en kule stod fast i skinnet på motsatt side etter å ha gått gjenom begge bogfjølene (94% restvekt)

Ingen vits i å prøve med bløtere kule i hvert fall, det har eg funne ut.

200gr swift a-frame blir prøvd til neste år, ellers har eg tru på barnes-x 180gr eller nosler acubond 200gr i moderat 300wm fart.

Litt korte magasin i tikka til 300wm, må sette lange kuler for dypt synest eg, god børse som takler rekylen bra selv om vekta er lav.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikkje valgt så tung kule til en 300. ville ikkje gått særlig høyere enn 200 grn. Det er en fin vekt, selv om de fleste velger 180 grn.

 

Til trening velger jeg lapua scenar 167 grn. dette gir god presisjon i min 300. skutt flere gjess med denne på lange hold.

 

MRP krutt er absolutt åforetrekke. Har brukt det og n15 til alt av kuler. Gir meget god fart og jeg mener at det gir bedre samlinger i mitt våpen.

 

og velg magnumhette.

Link to comment
Share on other sites

I min Tikka T3 har jeg så langt fått prøvd flg fabrikk ammo. Rem m 190 gr PSPBT, Win m 180 gr PP, Norma m 150 gr Jaktmatch og Federal m 180 gr Accubond.

 

Federal gir absolutt best presisjon og Remington dårligst.

 

Norma går ca 930m/s, 180 gr kulene ca 900 og 190 gr kula ca 875 fra mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...