Jump to content

Gaupespor


gordon

Recommended Posts

Jakt lederen ringte i kveld å lurte på han hadde sett gaupe spor i terenget. Har aldri sett gaupe eller spor. De var runde og 9 cm. Men jeg reagerte på at han sa at du tydlig kunne se klørene. Vises klørne i snøen eller er det som en huskatt som trekker de tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Gaupa skal ha klørne trukket tilbake. Med mindre den nettop har drept noe. Men jeg tror det varier litt fra individene. For en mnd siden fant jeg et i hjelslått rådyr som var tatt av gaupa. Og sporet det i 350 meter før den var ute og løp og vi slapp bikja på den. Hele tiden kunne vi se tydelig avtrykk etter klørne. Så jeg tror det varierer en del.

Gaupa går mye lettere i snøen enn en ulven. Ulven tråkker nesten like dypt som et menneske.

Pluss at det er 4 puter i sporet til gaupa og 5 i ulvens.

Link to comment
Share on other sites

Pluss at det er 4 puter i sporet til gaupa og 5 i ulvens.

Ulven er hundedyr, den har også 4 tær.

Men jerv har 5, den er mårdyr.

 

Gaupe kan ha klørne ut i skråninger (bratt), eller når den lager sprangspor, men det vises godt at klørne er spissere enn rev.

Link to comment
Share on other sites

- Jeg har lært at en av detaljene som skiller mellom gaupespor og ulvespor er symmetrien i avtrykket. I et tydelig avtrykk etter gaupa kan du se at sidetærne (på hver side av tråputa) er litt ulike i størrelse.

Dette framgår tydelig på sporbildet som gaupejerger har lagt inn.

Hos ulven gir sidetærne like store avtrykk og poteavtrykket blir tilnærmet helt symmetrisk.

I god, passe kram sporsnø som gir tydelige spor vil en ofte kunne se avtrykk etter klofestene hos gaupa. I snøen kan dette lett forveksles med avtrykk etter klør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...