Jump to content

Andejakt


Mikkel Rev

Recommended Posts

Jeg jakter litt på stokkender ol. men blir aldri klok på de fuglene.

 

I det området vi jakter, et stort vann med masse siv, viker ol kryr det av ender. Vi har prøvd å jakte med og uten lokkefugl, tidllig, sent osv sov, men aldri fått skikkelig uttelling. Vi kjøpte litt ymse lokkefugl fra cabelas i fjor vår for å ha litt ulike fugl å bruke. Vi har spisende, dykkende, sovende, standard, samt ulike modeller av fugl som er på land.

 

Uansett hva vi gjør får vi ikke skikkelig dreis på jakta. Er det noen som har noen gode tips for neste høst?

 

Et problem i vårt vann er at vannstanden kan endres med mange meter i løpet av et blunk. Det gjør det nærmest umulig å lage noen faste kamuflerte poster.

 

Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt god erfaring med lokkefugl kombinert med lokking. Og vær gjerne flere som lokker, dette funker bra for å vekke oppmerksomheten til fuglene, og få de til å ta en runde over lokkefuglene.

I tillegg skal visst mojo ender (sånne som flapser med vingene og imiterer landende ende) være effektive, men det har jeg ikke prøvd.

Ofte har jeg dratt inn ender bare ved bruk av lokk også

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett de lokkeendene du mener på Cabelas. Cabelas har alt og litt til.

 

Det vi erfarer selv med lokk, er at endene flyr høyt over og lander alle andre steder enn der vi sitter. Bytter vi plass så lander de der vi satt osv. Men vi får fortsette å prøve! det kan jo være kamuflasjen men jeg tror ikke vi kan sitte mer i skjul enn det vi gjør, uten at vi blir sterkt hemmet i bevegelser når vi skal skyte.

 

Får vel bare fortsette å prøve (og feile)!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

har ikke serlig erfaring med bruk av lokke fugler

 

holder meg mest til snik og posterings jakt

men har hørt at d har stor betydning på hvordan du plasserer lokke fuglene

 

vet i hverfall at de ikke skal plaseres i en klynge, ender i flokk legger seg ofte i klynge når de er på tur å lette

pga av at de er skeptiske til ting(feks jegere)

og ender skal lande sammen med flokken med lokke ender føler seg ikke komertable når resten av flokken ligger i en "dynge"

 

fåreslår å google litt så finner du sikkert sider full av triks og tips :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

At endene unnviker akkurat det stedet dere befinner dere kan tyde på at kamuflasjen ikke er god nok, eller at den i seg selv blir sett på som et fremmed element. Det beste er å bygge en permanent kamuflasje av ting og tang en finner i området. Er det et problem at vannstanden stiger å synker - bygg den på påler. Med tiden til hjelp vil selv en liten tre kasse bli aksepteres som et naturlig og ufarlig element (en så lenge...). Bygg helst kamuflasjen nå - og sett helst opp flere poster (slik at dere kan bytte sted).

 

Ellers:

- Studer fuglene fra avstand en stund før dere bygger (finn ut hvor dem holder seg)

- Bygg kamuflasjen slik at det er gode muligheter for å skyte fra den. (bakgrunn, komfort, god skytestilling o.s.v)

- Gå alltid inn i kamuflasjen umerket (d.v.s) helst når det er mørt

- Jakt aldri mer en en dag fra samme sted (roter) - og press ikke området som helhet for hardt.

- Det kan være stor forskjell på områder der fuglene trekker over et stort areal og dermed ikke har helt oversikten, kontra områder der fuglene er relativt stedbundne og kjenner alle detaljer.

 

Bare noen tips - så lenge bakgrunnen er trygg (endene går på land), kan også rifle være et greit alternativ.

Link to comment
Share on other sites

hva med en slik:

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/product/standard-item.jsp?id=0027774226875a&navCount=6&podId=0027774&parentId=cat20768&masterpathid=&navAction=jump&cmCat=MainCatcat20712-cat20768&catalogCode=XH&rid=&parentType=index&indexId=cat20768&hasJS=true

 

Har kjøpt en til gåsejakta. Tror det skal funke bra på endene også. Du får de vantette så du kan ligge i vann. Har ikke fått prøvd min på gjessa ennå, men sett endel filmer hvor fuglene nærmest lander oppå blindsa!

 

Hvis du har båt kan du evt prøve dette:

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/pod/horizontal-pod.jsp?id=0021477&navCount=11&parentId=cat601993&masterpathid=&navAction=push&cmCat=MainCatcat20712-cat601993&parentType=index&indexId=cat601993&rid=

 

(beklager du lange linkene, husker ikke hvordan man gjorde de kortere)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...