Jump to content

110 gr tsx i 30.06


358 Win

Recommended Posts

Fikk endelig tak i en Browning 1885 i et kaliber jeg ikke har brukt på 25 år , 30.06

Hater rekyl og har et par esker med 110 gr Barnes tsx jeg tenkte lade til bukkejakta. Har bare Norma 11 og Norma 15 stående samt cfe 223 og tenkte å lade noen skudd i kveld Er vel Norma 11 som er mest egnet ? Forslag til startladning ?

(Så får jeg heller få satt i et 240 Wby til bukkejakta 2021)

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 358 Win skrev:

Er vel Norma 11 som er mest egnet ?

 

Eller minst uegnet, kanskje?

 

110 grs kuler i .30 tilsvarer 80 grs (5,2 gram) kuler i 6,5, ei kulevekt jeg aldri har ladet. Etter som du har Norma 15 og Norma 11, er du kanskje DFS-skytter, eller har noen slike skumle personer i bekjentskapskretsen? Da kan du kanskje få tusket til deg en boks NC-96-M, som er det skytterlagskruttet som er minst uegnet.

 

De eneste "så lette kuler for kaliberet" jeg har ladet, er 12,8 g kuler (egentlig for den anemiske 9,3 x 72 R), ladet som treningsammo i 9,3x62. Til det (mis-) brukte jeg NC-96-M.

Link to comment
Share on other sites

TSXen er lang i forhold til vekt. Det er ikke idielt med N11, men du får nok ikke gjort noe feil. Tror full hylse og det kommer lenge før trykket blir skummelt.

 

Ser Norma har ladedata til 130grs Hornady SP med 203B som er Ca det samme som N11. Bruk ladedataen der så er du nok trygg :D

Edited by Mas-36
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...