Jump to content

Løshund Elg - Preging og sporing


jegerjon

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har en NEG valp i hus som jeg har vert mye ute på skogstivenning med. 

Ho er 14 uker.

I går var jeg ute på jorde "jakt" med ho for preging på elg. Fant en elg og støkte den ut før jeg tok ut bikkja.

 

Ho fant fort ut at her hadde det vert noe spennende. Etterhvert som skryten kom jobbet hun mer og mer intenst med beitesporet og fant "fluktruten".

 

Så hadde jeg en plan om å ikke spore for lenge slik at vi avsluttet med masse skryt og godbiter mens ho enda var heit og syntes dette var kjempespennende. 

 

Etter 30 meter fikk ho et lite tap men jobbet seg fort inn på sporet igjen, sporet 30-40 meter til og Jeg fant ut at det var dags for å avslutte. Men ho var helt intenst opptatt av sporet og nesten umulig å få kontakt med. Fikk på en måte avsluttet det på en grei måte tror jeg.

 

Nå er jo ikke dette et problem egentlig(Er godt fornøyd med jaktlysta), men ønsker tips til å avslutte preging på en god måte hos en valp som er litt heit. Når ho er så ung som nå vil jeg avslutte pregingen før ho er gått seg lei og utslitt.

 

Meninger i kammeret? 

Ta ho av sporet, avlede med godbit, ha noe super digg som man kaster litt foran i sporstrengen eller andre gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat svar på spørsmålet, men mitt tips er, om du har planer om å få godkjenning for ettersøk, å ikke fortsette med ferskspor før blodsporprøve er avlagt. Høres ikke ut for at ferskspor blir noe problem uansett. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Generelt så får man mer av det man belønner av adferd. Og det spørs hva du skal ha hunden til. Er målet en bandhund/ledhund som skal gå jaktprøver/jakte som de't, så er det ro i elgarbeidet som gjelder. (Det betyr ikke det samme som manglende jaktlyst) Og avlæring er mange ganger verre og mer jobb enn rett innlæring. På en 3 mnd gammel valp så er det uansett stort sett skogstrening som gjelder, og det er etter min erfaring ikke noe å gjøre ett stort nummer av å avbryte sporing med en valp - det viktige er å belønne det du vil ha mer av - så sitt rolig i avslutningen til ting roer seg og avled heller med noe som kan oppfattes som belønning. Og det er gjerne det vanskeligste med en vilter valp/unghund som skal bli bandhund - å både få frem adferden du ønsker å belønne, og da belønne så den forstår hva du belønner for. Så er det bandhund det skal bli, så kjøper man ett spann med tålmodighet - av den store typen ;-) - og håper talentet viser seg ett sted i fremtiden.

 

Skal det bli en løshund er det ikke så viktig å fokusere på ro, da er det skogstrening og belønning på rett adferd som er viktig i denne alderen - f.eks sporing av elg. Vær imidlertid oppmerksom på at det for valper/unghunder ofte er vanskeligere å håndtere fersk fot enn litt eldre (minste en time gamle) da søk og overværsarbeide er neste 'klassetrinn'. Det er lettere å få en god pregeøkt på elglukt for valpen med ikke alt for ferske spor. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...