Jump to content

V-max 110gr i 308/30-06, noen som har testet?


fredriko

Recommended Posts

2 timer siden, M67 skrev:

Her: https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=30

 

Jeg har skutt 110gr V-max i flere forskjellige piper i 308Win, både med N133, N110 og N540. N133 fungerer utvilsomt best, om det er ei "jakt"-ladning du skal ha.

 

 

 

 

ser på 30-06 står det bare 110gr Hornady, står ingenting om det er V-,max, men betyr det så mye så lenge man vet kulevekta og produsenten? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er en Hornady RN de dataene er for. Men jeg tror ikke det betyr allverden i dette tilfellet. Det er mulig det kan bety noe for hvor maksladningen ligger, men disse kulene er ikke langt fra hverandre i konstruksjon og hardhet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Jeg tror det er en Hornady RN de dataene er for. Men jeg tror ikke det betyr allverden i dette tilfellet. Det er mulig det kan bety noe for hvor maksladningen ligger, men disse kulene er ikke langt fra hverandre i konstruksjon og hardhet.

 

K

 

okei, er det mangen faktorer som BC, hardhet osv som kan påvirke? jeg trodde i utgangspunktet vekta på kula og utformingen var det viktigste :)

 

Link to comment
Share on other sites

For indreballistikk, ladedata, så betyr BC ingen ting, eller iallefall ikke noe av betydning i praksis. Det som betyr noe er vekt, hardhet, glideflate, diameter, kanskje legering til en viss grad.

Vekten er hvor fort akselererer den og hvor mye kraft/ trykk blir det bak den under treghet

Hardhet og diameter bestemmer kraften for å kalibrere den til riflingsdiameter, om den er større enn denne (sjelden men forekommer) og kraften for å presse vei for bommene i kula. Dette foregår omtrent samtidig, eller litt før makstrykket inntreffer, og får stor betydning for makstrykket. Glideflaten har selvsagt også betydning her

Blylegerings hardhet, mantelens hardhet, og ikke minst tykkelse er med og bestemmer hardheten.

Legering og lengde på glideflaten vil bestemme friksjonen utover i løpet, men makstrykket er passert og det får kun innvirkning på utgangshastigheten

 

Det aller viktigste er vekten, og starter du på minimum, selv for ei veldig myk kule kan jeg ikke tenke meg at du er over maks selv for ei hard.

 

Formen på kula (bortsett fra at den jo innvirker på lengden av glideflaten) betyr ikke noe før kula utsettes for luftmotstand etter at den kommer ut av munningen. Da vil ei kule med stor luftmotstand i forhold til vekt (lav BC) bremses fortere ned, og ha større vindavdrift.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ladet til både 308 og 30-06 og skutt div rev og noen få bever med den kula. Han som skulle ta seg av skinnene synes det var en dårlig ide 😎
Brukte ladedata fra Norma og fant ikke tegn til høyt trykk ved måling av trykkring selv ved maksladning som er oppgitt der.  Nosler har også ladedata for denne kulevekta. Ikke V-Max riktignok, men de gir en god pekepinn på hvor fornuftig start og maks er.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...