Jump to content

7.92x61 Norwegian ballistikk data (Colt mitralijøse)


Vizla

Recommended Posts

Noen her som besitter eller kan hjelpe til med ballistikk data for colt mitralijøsen? 

Skal benyttes til rekonstruere en historisk hendelse ved Narvik fronten. Formålet er å finne ut av og rekonstruere mulig avgitt ild mot mål under kampene i Gratangsbotn (Trønder bn og Alta Bn).

Krag Jørgensen data med krigsammunisjon er også interessante.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Vizla skrev:

Noen her som besitter eller kan hjelpe til med ballistikk data for colt mitralijøsen? 

Skal benyttes til rekonstruere en historisk hendelse ved Narvik fronten. Formålet er å finne ut av og rekonstruere mulig avgitt ild mot mål under kampene i Gratangsbotn (Trønder bn og Alta Bn).

Krag Jørgensen data med krigsammunisjon er også interessante.

Nå er ikke jeg spesialist på gamle patroner, men såvidt jeg har skjønt, så gikk man opp i kulevekt, ikke hastighet når man gikk over til 8x61 istf. 8x57. x61 bruker ei 220gr kule istedenfor den klassiske 196gr-kula i 8x57. Utgangshastigheten blir da ca den samme, ca. 770m/s, og ballistikken temmelig lik, men effektiv rekkevidde går nok opp noe.

 

Krag fra den tida er vel klassisk D-spiss og 770m/s. Det gir Kragen og Coltmitraljøsa temmelig lik ballistikk, kjapp tabell med ca kulefall og vindavdrift:

100m 0cm

300m 55cm

600m 332cm, vindavdrift 5m/s 50cm

800m 700cm

1000m 1300cm, vindavdrift  5m/s 1.5m, subsonisk fra ca 1000m

1200m 2200cm

1500m 4500cm, vindavdrift 5m/s 3m

 

Dette er ikke nøyaktig, men det gir et god pekepinn om ytelsen. Presisjonen i det aktuelle våpenet, og skytteren vil ha svært mye mer å si enn ballistikken når det blir så langt. Men kan vel skyte ca like presist, eller mer,  på disse avstandene med en gammel svartkruttpatron i ei "Match/Target" rifle som man kan med 6.5x55 i en "krigskrag". Men den stiller større krav til avstandsbedømmelse/ innskyting.

 

Jeg har litt erfaring med å skyte på langt hold med K98k, og std. patronen, 196gr i 770m/s. Den er betydelig vanskeligere å skyte med enn en rekylfri KJ, men har en tida til å skjerpe seg så går det bra, og ballistikken er tilsvarende. Ut til ca 600m vil en øvet skytter være "absolutt livsfarlig". På en helfigur skal jeg påta meg å treffe med over halvparten av skuddene på 600m. 

Lenger enn det vil avstand/ avstandsbedømmelse få svært stor betydning, men har en skutt seg inn, eller har hjelp av spotter/ ser nedslag, så vil det være umulig å bevege seg i skuddfeltet ut til iallefall 1000-1200m, utvilsomt livsfarlig etter det også, men da begynner treff å bli mindre synlige. På 1000m, mot en gruppe personer vil man kunne regne med å treffe en på en stor andel av skudd, og å treffe en valgt enkeltperson vil være "godt mulig". 

Imellom er det grader av det, men alt er sannsynlig og troverdig ut til iallefall 5-6-700m, og mulig til 1000 iallefall. Etter det er det mer lotteripreget. Men Billy Dixon traff indianeren...

 

I tida før VK2 var det ikke uvanlig å skyte på blink på 600, 900 eller 1000m, og man kan regne med at det fantes personer med slik erfaring i en tropp.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Long time since M67:-) Har ikke vært særlig aktiv her inne de siste åra. Hvis du husker tilbake så har vi hatt mange gode diskusjoner om bl.a ballistikk og lange hold opp gjennom årene. Bra det var en sånn kapasitet som deg som tok tia å svare meg:-)

- Takker for data og refleksjoner rundt dette. Skulle gjerne hatt enda mer nøyaktige data på Colten. Om du eller andre har kunne hjelpe meg med dette, så hadde det vært helt topp.

- For øvrig også ballistikk på tysk MG og mauser:-)

- Glemte også et viktig forhold, nemlig høyde kulebane over siktelinje fra omlag 300 og ut til 2000m. 

- Vi skal nå i morgen til Gratangen å gjennomgå hendelsene i Gratangen i dagene 24. - 28. april 1940. Med andre ord hendelsen og tragedien som Trønder Bn ble utsatt for. Det skal i størst mulig grad søkes å fastslå hva som sannsynligvis hendte i de ulike fasene av striden. Der det ikke kan gjøres, skal det søkes skissert de ulike alternativer. 

Da kan ballistiske data være til god hjelp for å finne ut av mulig avgitt ild med virkning i mål fra tysk side. Men kanskje det viktigere blir å prøve å fastslå om Alta Bn kunne avgi ild med virkning fra sine posisjoner, da utilsiktet mot Trønder Bn (blue-on-blue). 

Edited by Vizla
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...