Jump to content

Trenger tips til oljebehandling av kolbe


thobekk

Recommended Posts

Hei.. Kan noen gi meg noen tips til å få lagt en fin og eksklusiv overflate på en kolbe...

Har prøvd utallige ganger til å få til dette nå, men får bare en matt overflate.

Bruker produktene fra CCL...

 

Har brukt Beretta true oil, men jeg syns ikke det resultatet er noe bra.. Ser ut som stokken har

en lakkert overflate da.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye tid regner du med å bruke?

Jeg bruker fra tre til seks måneder på en klassisk best gun finish....

 

Hvordan går du fram??

Bruker du CCL??

 

Gir meg ikke før jeg får et perfekt resultat slik at jeg nesten kan speile meg i kolben.

Har fulgt det som står på bruksanvisningen til CCL til punkt å prikke, men resultatet er og blir ikke bra..

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye tid regner du med å bruke?

Jeg bruker fra tre til seks måneder på en klassisk best gun finish....

 

Hvordan går du fram??

Bruker du CCL??

 

Gir meg ikke før jeg får et perfekt resultat slik at jeg nesten kan speile meg i kolben.

Har fulgt det som står på bruksanvisningen til CCL til punkt å prikke, men resultatet er og blir ikke bra..

 

Bruker du CCL traditional gun stock finishing kit?

 

Hvor mange lag har du lagt på med olje/herder blanding?

Link to comment
Share on other sites

På slutten av denne tråden er det et tips om et alternativ til CCL. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=7448

 

Er viktig å la stokken få tørke godt mellom "lagene". Ellers er det viktig å bare legge på tynne lag. Tykke lag herder sent og kan lett bli løst opp og bli myke/matte om en blir for ivrig med midlene. Får en skjolder kan det være nødvendig å slipe overflaten litt med fint pussepapir og olje.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

En av de viktigste faktorene for å få en blank overflate er at den er plan. Dette oppnås ved porefylling og utherding før den slipes plan. En hurtigmetode er å bruke porefyller, det være seg CCL, kvistlakk, politur e.l.

Det aller viktigste er at den oljen du har "mettet" stokken med er utherdet på dette stadiet.

Avhengig av treverkets densitet, mengden olje du har sauset inn, osv. kan dette ta fra 1 til 3 måneder...

 

Jeg foretrekker den klassiske. Der bruker jeg våtslipepapir med rødolje. Papiret kan være så fint som mulig, men det må fremdeles "ta"... Viskelær som pussekloss er ypperlig og trykket må være lett. Når du har slipt treet , vil det være et belegg som ser ut som søle på det. Ikke tørk dette av.... Bruk fingeren og fordel dette utover med lette strøk ca. 45 grader på poreretningen. La dette tørke minst 24 timer, helst 48.

 

Puss overskuddet av med stålull 0000 med lette bevegelser. Du ser nå at porene ikke er fullt så dype lenger. Gjenta prosessen så mange ganger som det trengs til du ikke kan se fordypninger i porene mer. La stokken hvile 2-4 uker.

 

Nå kan du gå på med Polishingsettet til CCL....

 

Dette var en kort og summarisk beskrivelse, men det kommer en lengre artikkel senere på vinteren om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Hva er rødolje?

Hvor får man tak i det?

 

Rødolje er en kokt linoljeblanding som er farget med alkannarot. Dette er den klassiske olja engelske børsemakere har brukt oppigjennom. CCL Oil Finishing kit inneholder dette, men du kan også få kjøpt et produkt som heter Alkenet Oil fra England.

 

Kokt linolje vil gjøre samme nytten ved porefylling....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...